Maak kennis met ons team van keeperstrainers

6 juli 2021 14:45

Na onder andere het wegvallen van Richard de Valk en coronaperikelen vielen afgelopen seizoen veel keeperstrainingen in het water. Maar er is reden voor optimisme. De afdeling Technische Zaken kan met trots melden dat er uitbreiding is in het team van keeperstrainers! Naast vaste gezichten als Jacob Vastenhout en Tonny Elzerman, dienen nieuwe keeperstrainers zich aan. Lees hier het enthousiaste portretinterview met vier van hen: Jacob Vastenhout, Richard de Valk, Ralph Weeda (tevens de nieuwe keeperscoördinator) en Erik Steijger. Veel leesplezier!

1) Vertel kort iets over je achtergrond, relatie met Heerjansdam, waar je woont, wat je voor werk doet en je keepers- en of trainingservaring.

Jacob Vastenhout: “Eind jaren 60 in Heerjansdam gewoond. Nu woon ik in Spijkenisse, heb een eigen winkel in Pernis. Heb in de jeugd bij Heerjansdam gekeept en later veel in de zaal , ook competitie.”

Richard de Valk: “Geboren en getogen in Heerjansdam  en al vanaf mijn 6de lid van de vv Heerjansdam werkzaam in de scheepsbetimmeringen. Ben een paar jaar geleden in het keeperstrainingsvak gestapt toen mijn maatje Tonny Elzerman geblesseerd raakte met een gebroken knieschijf. Heb altijd keepershandschoenen fascinerend gevonden  en stond vroeger ook altijd graag bij de training van Ed de Goey bij Feyenoord te kijken.”

Ralph Weeda: “Ik ben woonachtig in Barendrecht, in de Oranjewijk dicht tegen Heerjansdam aan. In het dagelijkse leven ben ik business controller in de Maritieme sector en verantwoordelijk voor de regio Europa (9 landen). Ik heb zelf 20 jaar gekeept bij de inmiddels opgeheven voetbalclub RVV DHZ. Ik heb voornamelijk in de jeugd en later in verschillende seniorenelftallen gespeeld.”

Erik Steijger: “Ik ben een broer van Viktor en op dezelfde dag geboren. Ik werk als Directeur Key Accounts EMEA bij verpakkingsmultinational Scholle IPN in Tilburg, woon in Heerle (NB) en heb 25 jaar in Barendrecht gewoond, waar ik van mijn 8e tot mijn 21e keepte en sinds 2015 weer als keeper in de 35+ competitie. Ik heb ook een periode bij het eerste elftal van BVV Barendrecht gekeept in de 1e en 2e klasse, maar kijk vooral terug op een leuke periode in de jeugd met keeperstrainingen van Peter Brunings (ex-Feyenoord). Dat waren ontzettend leuke, fanatieke en leerzame trainingen en mede vormend voor mijn karakter. Ik heb geen trainingservaring, maar nu vind ik het leuk om ook een keer "de lift naar beneden te sturen" om aanstormend
talent het beste uit zichzelf te laten halen. Heerjansdam vind ik een prachtige club met een waanzinnig mooi complex en dito voetbalhistorie en de filosofie van ambitie met de menselijke maat spreekt me erg aan.”

2) Wat drijft/motiveert jou? Wat spreekt jou (enorm) aan in je rol als keeperstrainer? En wat heb jij met de voetbalclub vv Heerjansdam?

Jacob: “Het lekker bezig zijn met de keepers en ze proberen zo goed mogelijk , naar niveau, op te leiden en zien dat ze elk jaar sterker en beter worden, heb er al heel veel gehad in de 12 jaar dat ik trainer ben bij Heerjansdam.”

Ralph: “Ik woon dicht bij de voetbalclub Heerjansdam en ik vind Heerjansdam erg lijken op mijn voormalige club DHZ. Via mijn zoontje ben ik bij Heerjansdam terecht gekomen. Het duurde dus ook niet lang voordat ik mijn thuis voelde bij deze prachtige club. Het is leuk om met kinderen te werken en het motiveert me enorm om de kindjes elke dag beter te maken. Er was geen keeperstrainer beschikbaar voor de kinderen van JO8 en
JO9 en ik besloot hierop in te springen nadat mijn zoontje ook graag keeper wilde worden.”

Erik: “Ik vind het leuk om keepers - jongens en meisjes - uit de bovenbouw allround het beste uit zichzelf te laten halen. Keepen is niet alleen een bal tegen houden, maar er worden ook zaken gevraagd als coachen, meevoetballen, tweebenige passing, opbouw verzorgen, een muur neerzetten en met een penalty net wat meer doen dan alleen op de lijn staan om je tegenstander het leven zuur te maken (denk aan Krul op het WK van 2014).  Denk ook wedstrijddiscipline, mentaal omgaan met een blunder, keuze van keeperskleding en het inspelen op weersomstandigheden (hoe staat de zon en op welke helft wil je dus eerst keepen? Wat zeg je tegen je aanvoerder voor de toss? Dat werk). "Every inch counts", zei Al Pacino al in zijn iconische speech in de film 'Any given Sunday'. Keeperstraining met een visie op waar de keepers van Heerjansdam voor staan dus! En met een gezonde portie plezier, vermaak en competitie.”

3) Op welke dagen geef jij training, wat neem je je voor of ben je plan voor komend seizoen?

Jacob: “Ik geef op woensdagavond training, ga mij het komende seizoen meer bezighouden met de middenbouw samen met Tonny Elzerman. Afgelopen 2 jaar deed ik het met Richard de Valk. Hoop dat we hem, als hij wat mobieler is, er weer bij kunnen betrekken. Doel is dat we keepers opleiden om af te leveren aan een selectie-elftal.”

Erik: “Dinsdagavond van 19.30-20.30 uur met eventueel wat uitloop. Ik wil ook wel wat wedstrijden zien van mijn keepersteam zonder mezelf nu vast te willen pinnen; dan kunnen we observeren en reflecteren en daar ook een gesprek over hebben.”

Ralph: “Ik geef training op maandag en eventueel op woensdag (wanneer ik in Nederland ben). Verder ben ik als jeugdtrainer aanwezig op zaterdag bij het team van mijn zoontje. Ik probeer de keeperscoördinator rol goed in te vullen en ik streef er naar om de jeugdkeepers te ontwikkelen naar een hoger niveau.”

Richard: “Ik hoop in de toekomst graag op de achtergrond betrokken te blijven, waar mogelijk, als keepersscout en coach. Ik verheug me op de terugkeer op de Molenwei!”

Naschrift:
Op deze foto ontbreken William Hol en Richard de Valk. William Hol zal tweewekelijks, vooralsnog op de dinsdagen, als assistent en invalkeeperstrainer fungeren.