JO10-1 wint Jens Toornstra Toernooi

3 september 2021 16:00

Met slechts 1 training ter voorbereiding en het ontbreken van vaste waarde Matthias den Hartog reisde de JO10-1 van vvHeerjandsdam op 29 augustus af naar de velden van Alphense Boys voor het Jens Toornstra Toernooi. De JO10 kwam uit in een poule met zowel teams uit de 1e en de hoofdklasse.

De poulewedstrijden
De 1e van de 5 poulewedstrijden was tegen mede hoofdklasser Desto. Nog een beetje onwennig en gespannen begon de JO10 aan de wedstrijd, ze waren best onder de indruk van het fysieke spel van Desto. De wedstrijd golfde op en neer waarbij mede dankzij een doelpunt van Roos van der Giesen de eindstand uitkwam op 1-1. De 2e wedstrijd volgde tegen Wilhelmus, de JO10 speelde al meer ontspannen en men begon elkaar beter te vinden. Wederom wist Roos van der Giesen 2x maal doel te treffen en ook Milay van Eck en Bas Bremmer wisten de score aan te vullen tot 4. Met 2 tegen doelpunten werd deze wedstrijd als overwinning met 4-2 afgerond. De 3e wedstrijd werd tegen PVCV afgewerkt, hierbij draaide de groene voetbalmachine op volle toeren en wordt de wedstrijd met 5-1 beslecht door o.a. goed verdedigingswerk van Akram Salem en sterk veldspel van Dominic Urbina Bodrina welke wordt beloond met een doelpunt, tevens wist Roos van der Giesen het doel te vinden en ook Milay van Eck weet 3x te scoren door zijn directe tegenstanders te snel af te zijn en behendig af te ronden. De strijd om plek 1 en 2 in de poule is inmiddels in volle gang en geeft daarmee recht op een plek in de finale of troostfinale tegen nr 1 of 2 van de andere JO10 poule. Na 3 wedstrijden staan Heerjansdam en Desto met puntenaantal gelijk en met een doelsaldo van slechts 1 verschil in het voordeel van Heerjansdam. Heerjansdam moet blijven winnen om zicht te houden op de 1e plek. De 4e wedstrijd werd gespeeld tegen sv Donk. Dit team stond op dat moment laatste, echter zoals de JO10 ondervond kwam sv Donk steeds beter in het toernooi en bleek Heerjansdam aan dit stugge team een hele kluif te hebben om tot scoren te komen, mede dankzij een goed benutte penalty van Jens Bal en het uitstekkende keeperswerk van Dean Weeda kon een nipte overwinning met 1-0 worden zeker gesteld. Dan de 5e en beslissende wedstrijd om de 1e plaats. Ook hierbij moet Heerjansdam een overwinning en een solide positief doelsolde realiseren om directe concurrent Desto van zich af te houden. Bij deze wedstrijd tegen ARC wordt aan beide zijde over en weer gescoord waarbij Heerjansdam uiteindelijk
de bovenliggende partij is door het succesvol blijven knokken voor doelpunten met als eindstand 6-3.  Jens Bal maakt zijn spitsenrol meer dan waar met 3 doelpunten, Milay van Eck weet 2x te scoren en Bas Bremmer 1x. Omdat Desto zijn laatste wedstrijd verliest tegen sv Donk staat Heerjansdam met 13 punten uit 5 wedstrijden solo boven aan en is hiermee door naar de finale tegen de nummer 1 van de ander JO10 poule. De tegenstander is ditmaal hoofdklasser TOGB.

De finale
Het is een echte finalewaardige wedstrijd. Heerjansdam begon zeer sterk aan de wedstrijd en is het merendeel dominant. Er wordt dan ook voornamelijk gevoetbald op de helft van TOGB, wat resulteerde in doelpunten van Roos van der Giesen en Akram Salem, toch weet TOGB een aantal keer gevaarlijk uit te breken en 2x te scoren. De tussenstand is inmiddels 2-2 als TOGB de bal weet te bemachtigen en dreigend op het Heerjansdam doel afgaat, Heerjansdam moet dan echter ingrijpen wat resulteert in een penalty voor TOGB. Dean Weeda weet met knap keeperswerk de penalty te stoppen waarmee de eindstand op 2-2 blijft staan en de finale beslist gaat worden door het nemen van een strafschoppenserie van 5.

Penalty’s
Akram Salem weet als 1e de bal vakkundig achter de keeper te werken, Milay schiet helaas ruim over, daarna schiet Dominic Urbina Bodrina beheerst binnen. De stand is inmiddels 3-2 in het voordeel van TOGB. Roos van de Giesen schiet de penalty buiten bereik van de keeper raak. Stand 3-3 met nog 2 penalty’s voor TOGB en 1 voor Heerjansdam te gaan. De 4e penalty van TOGB wordt hard en hoog door het midden geschoten, maar door een snelle reflex van Dean Weeda wordt dit schot gestopt. De laatste penalty van Heerjansdam word door Jens Bal genomen waarbij de bal via een stuiter tussen lat en doellijn uiteindelijk het doel binnen rolt. Stand inmiddels 4-3 in het voordeel van Heerjansdam als TOGB haar laatste penalty in deze strafschoppenserie gaat nemen. Dean Weeda weet vervolgens ook dit schot te stoppen waarmee de JO10 van Heerjansdam de finale wint op het Jens Toornstra Toernooi. Bij de prijsuitreiking mocht het team een mooie grote welverdiende beker in ontvangst nemen waarna de overwinning werd gevierd bij de plaatselijk MC Donald’s.