XerxesDZB effectief tegen Heerjansdam.

2 oktober 2022 9:15

Heerjansdam speelde zaterdag uit tegen XerxesDZB en verloor (onnodig) met 2-0.

Heerjansdam de bal XerxesDZB de punten.

Heerjansdam speelde zaterdag uit tegen XerxesDZB en verloor (onnodig) met 2-0. En dat was maar weer eens het bewijs dat een ploeg die veel balbezit heeft (Heerjansdam dus) niet per se gaat winnen. Het is vooral wat je er mee doet en hebt dan ook nog wat geluk nodig.

Heerjansdam startte in Rotterdam overtuigend en nam direct het heft in handen. De eerste kans was voor Luke Homan die zijn kopbal naast het doel zag gaan. Veel balbezit dus voor de Dammers, zonder veel echte kansen, al had Antonio Ilic (na goed doorzetten van Gert-Jan Plaizier) in de 38e minuut in goede positie net wat te veel tijd nodig om doeltreffend uit te halen.

De eerste goede aanval van de thuisclub leverde direct een doelpunt op, al was daar wel een strafschop voor nodig. In de 39e minuut tikte Robin Mourik Davy van der Biessen aan in het strafschopgebied en Sjacco Meijer scoorde 1-0.

De laatste minuut van de eerste helft en de eerste minuut na de rust waren eigenlijk bepalend voor de rest van de wedstrijd. In de 44e minuut dook Plaizier vrij voor keeper Ferry Hagendijk op (na een pass van Ilic) en tot ontzetting van alles wat Heerjansdam was redde de doelman de van dichtbij ingeschoten bal (misschien ook wel tot verwondering van de betrokkenen zelf).

Een minuut na de rust tikte invaller Milan van den Berg de bal van dichtbij tegen de paal, na een voorzet van rechts. XerxesDZB kwam langzamerhand wat meer van het eigen doel af, al moest keeper Yoël van Dalen na een uur spelen pas echt ingrijpen na een schot van Meijer. Aan de andere kant zag van den Berg zijn schot gestopt worden door Hagendijk.

Heerjansdam werd wat slordiger aan de bal, zeker na de 2-0 die in de 75e minuut (min of meer) toevallig viel, na een ‘zondagsschot’ van Raoul Gangadin. Heerjansdam wilde er daarna nog wel wat van maken, maar de echte overtuiging en finesses ontbrak om nog tot kansen te komen, laat staan scoren.