Rijsoord lastig voor heerjansdam

5 maart 2023 10:45

Heerjansdam speelde zaterdag uit tegen Rijsoord en bleef steken op 2-2, na twee op achterstand te zijn gekomen.

Rijsoord lastig voor Heerjansdam.

Heerjansdam speelde zaterdag uit tegen Rijsoord (2-2) en die wedstrijd verliep ‘volgens een beproeft’ recept. D.w.z. de lager geplaatste club (Rijsoord) zakt in en maakt de ruimte klein en de hoger geplaatste ploeg (Heerjansdam) ‘krijgt de bal’ en moet er maar ‘doorheen’ zien te voetballen. Dus veel balbezit voor Heerjansdam, dat twee keer een achterstand moest goedmaken en de tweede keer gebeurde dat in de 87e minuut.

De eerste kans van de wedstrijd was voor de Dammers. Mike Sloof opende op Justin van den Berg, die zijn schot (uit een lastige hoek) gestopt zag worden door keeper Jesse Verveer. Eén van de eerste keren dat Rijsoord met veel spelers op de helft van Heerjansdam was, leverde een hoekschop op. De doorgekopte bal viel bij de tweede paal voor de voeten van Everton Zimmerman en die tikte de bal binnen: 1-0, in de 27e minuut.

Heerjansdam probeerde voor de rust nog de gelijkmaker te maken. En was daar een paar keer dichtbij. Gert Jan Plaizier kon na een voorzet van Mathijn Valster niet krachtig genoeg inkoppen, Gianni Straal schoot van afstand naast en Davy Mierop kon net niet profiteren van een foutje tussen keeper Verveer en een verdediger.

Trainer Ben Mierop liet na de rust Jarno Visser en Plaizier in de kleedkamer voor Ronald Ouwens en Shedwin Martina. En moest twee minuten na de rust noodgedwongen nog een wisselspeler inbrengen omdat Railey Martijn geblesseerd uitviel en werd vervangen door Soufiane Erriani. De gelijkmaker viel snel daarna door Ouwens, 1-1, 51e minuut, na (een wat gelukkige) bal van Gianni Straal.

Heerjansdam putte er moed uit en voerde het tempo wat op, Justin van den Berg zag zijn (te) slappe schot gestopt worden door keeper Verveer, Luke Homan probeerde het tevergeefs van afstand en Lukas Valster had in de 71e minuut pech dat zijn kopbal via de lat over ging, na een hoekschop van broer Mathijn. Homan kon in de 80e minuut, na een prima pass van Erriani de bal niet hard genoeg op het doel koppen.

En plotseling, in de 83e minuut, kwam Rijsoord op voorsprong door weer Zimmerman: 2-1. Heerjansdam toonde veerkracht, want vier minuten later was het weer gelijk. Homan speelde ‘artistiek’ Lukas Valster aan en die schoot half uit de draai raak: 2-2 in de 87e minuut. Daarna ging Heerjansdam (tevergeefs) nog op zoek naar de winst.