Informatie voor stagebegeleiders bij vv Heerjansdam
Voor het begeleiden van onze stagiaires hanteren we als vereniging dezelfde uitgangspunten als voor ons voetbaltechnisch beleid. Wij verwachten dan ook dat zij trainen & begeleiden met inachtneming van de 4 P’s, te kennen: plezier, positieve coaching, persoonlijke aandacht en planmatig opleiden.
Een stage begint natuurlijk met een goed kennismakingsgesprek tussen stagiair & begeleider. Hierbij worden samen met het bestuurslid vrijwilligerszaken óf voetbaltechnische zaken onder andere volgende punten besproken en vastgesteld;
- Wat is de beginsituatie van de student (huidige competenties & vaardigheden)?
- Welke (periodieke) leerdoelen moeten worden behaald?
- Globaal praktijkleerplan opstellen
- Afspraken over vergoedingen & afmelden
Hieronder staan de 4 uitgangspunten van onze voetbalopleiding, uitgewerkt in meerdere praktische tips voor onze stagebegeleiders;
Plezier
- Schep een ontspannen sfeer, waarin geen angst voor sancties bestaat
- Zorg voor een uitdagende en leerzame omgeving
Positieve coaching
- Stimuleer en coach de student op positieve wijze
- Bij het geven van feedback aan de student doe je dit op heldere en constructieve wijze
- Geef eventuele kritiek in de zakelijke sfeer en niet op de persoon (dus op de inhoud).
- Bekritiseer de student niet in een groep, maar geef deze één op één
Persoonlijke aandacht
- Ondersteun de student indien nodig op sociaal-emotioneel vlak
- Geef de student vrijheid en vertrouwen
- Verdiep je in de achtergrond van de student
Planmatig opleiden
- Stimuleer de student met het aanbieden van nieuwe oefenstof
- Daag de student uit en zorg dat de opdrachten aansluiten op zijn/haar vaardigheden
- Lukt het nog niet zelfstandig? Geef de student het vertrouwen en middelen om het wel te leren
- Geef de student gelegenheid zelf keuzes te maken. Door samen uit te stippelen wat er geleerd gaat worden, leert de student zorg dragen voor zijn/haar eigen ontwikkeling
Voortgangs-/ Beoordelingsgesprekken
Tijdens de evaluatiegesprekken wordt teruggekeken op de prestaties & gedrag van de student. Deze gesprekken zijn belangrijk om de ontwikkeling van de student te beoordelen, en waar nodig bij te sturen. Ten behoeve van de objectiviteit van de beoordeling wordt tijdens deze gesprekken gebruik gemaakt van de beoordelingsformulieren van de opleiding. Uitgangspunt voor deze gesprekken zijn;
- Richt de feedback op het gedrag of de prestatie en niet op de persoon
- Geef naast kritiek ook positieve feedback
- Geef de student de ruimte om op zijn/haar prestaties te reageren
- Bepaal eventueel nieuwe leerdoelen, of stel deze bij
Het bestuurslid Vrijwilligerszaken / Voetbaltechnische zaken legt de bevindingen, verwachtingen, resultaten en gemaakte afspraken vast in een verslag.
Verder nog vragen of opmerkingen over het stagebeleid op vv Heerjansdam? Neem contact op met Bestuurslid Vrijwilligerszaken Marten de Roest (06-51594895) of mail naar [email protected]