Heerjansdam neemt te weinig afstand en verliest alsnog.

Nieuwenhoorn 1

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse D

5 november 2016 14:30

Durgunsu, Y.

Opstelling

Heerjansdam neemt te weinig afstand en verliest alsnog.

Als er ooit een wedstrijd is gespeeld met twee verschillende gezichten, was het die van zaterdag op de Molenwei wel tussen Heerjansdam en Nieuwenhoorn (2-3). Voor de rust was de thuisclub veel beter dan de gasten en een ruststand van 4-of 5-1 had niet misstaan, i.p.v. de 2-0 nu. Hoe anders was de 2e helft, toen het leek of de Dammers voor het eerst met elkaar speelden en alsnog geklopt werden.

Heerjansdam pakte direct het initiatief tegen de ex-zondag hoofdklasser (seizoen ’13-’14) en voor de start van de competitie door veel kenners getipt als grote kampioenskandidaat (net als BVCB).

Richard Clement schoot in de 2e minuut al tegen de paal, iets wat Mathijs Vermaat ook deed voordat Ronald Ouwens 1-0 scoorde, na een prachtige pass van Koen Botterhuis. Daarna werd er een doelpunt van Jelmer Nugteren afgekeurd (buitenspel?) en verzuimde Ricardo van der Stoep voor eigen succes te gaan (hij gaf de bal in kansrijke positie af) na een prima pass van Louis Salacroup. Daarna moest keeper Sander Schreuder voor het eerst ingrijpen bij twee slappe doelpogingen van Nieuwenhoorn. Een grote kans kreeg wel aanvoerder Jordy Braber die vrij, schuin voor het doel van Schreuder op dook en vervolgens de bal voorlangs schoot.

Twee minuten later kopte Jelmer Nugteren, na een schitterende aanval over links, de voorzet op maat van Thomas Oomsen hard achter keeper Sander van Eck: 2-0. Op slag van rust had de actieve Salacroup (net na de rust geblesseerd uitgevallen) pech met een schot tegen de lat.

Hoe anders was het na de rust. Heerjansdam verloor steeds meer duels en leed heel veel balverlies. Nieuwenhoorn kreeg (nog) niet veel kansen, al moest Schreuder wel ingrijpen na een hard schot van  Steven Pieternella. Het ging helemaal mis toen het in de 72e minuut 2-1 werd door Merijn Wolters. Die klap kwam hard aan en tien minuten later stond er zelfs 2-3 op het scorebord. Danny Kraijema kopte de gelijkmaker binnen en een minuut later schoot de sterke invaller Tom Sleeuwenhoek de bal achter Schreuder.

Met nog tien minuten te spelen kon Heerjansdam dat niet meer goed maken, al leek Boy Stoops een paar minuten voor tijd wel op weg naar de gelijkmaker. Hij werd net buiten het strafschopgebied ruw gestuit door Thomas van Schaijk, die niet mocht klagen met de gele kaart die arbiter Durgunsu trok. De vrije trap leverde vervolgens niets op.

Scheidsrechter Durgunsu trok geel voor: Sloof (Heerjansdam) Wolters en van Schaijk (Nieuwenhoorn) Scoreverloop: 1-0 (18) Ouwens, 2-0 (38) Nugteren, 2-1 (72) Wolters, 2-2 (79) Kraijema, 2-3  (80) Sleeuwenhoek.