Heerjansdam goed bij de les tegen Pelikaan

Pelikaan 1

Mannen zaterdag, 1, 1e klasse C

22 maart 2014

Een degelijke en nuttige overwinning boekte Heerjansdam zaterdag bij Pelikaan: 0-2. Twee weken geleden speelden beide ploegen ook al tegen elkaar (voor de districtsbeker) en toen won de thuisclub met dezelfde cijfers. De Dammers hadden hun les geleerd na die nederlaag. Dat gebeurde in een (noodgedwongen) tactische wijziging. Omdat beide vleugelspelers (Andro Franca en Soufiane Aouragh) geblesseerd waren werd er tegen Pelikaan 4-4-2 gespeeld i.p.v. 4-3-3-.

Het eerste kansje van de wedstrijd was voor Pelikaan. Na een lage voorzet van Randy Kroos kon niemand bij de 2e paal profiteren. Even later knalde aan de andere kant Galid Cherrou op de vuisten van keeper Rik Pomp.

Pelikaan zette daarna weer aan en Kroos schoot van afstand tegen de paal. In die fase van de wedstrijd ging het behoorlijk snel op en neer en twee minuten later scoorde Heerjansdam. Na een prima aanval stuurde Mo Zenzen met een bekeken pass Boy Stoops weg en die ging knap door richting Pomp. Voor de doelman gekomen scoorde de rechterverdediger beheerst: 0-1.

Daarna drukte Pelikaan Heerjansdam langzaam wat terug, zonder veel echte kansen. Tot zeven minuten voor de rust de boomlange spits Marvin Hooplot voor keeper Frank v/d Pol opdook. De bank van Pelikaan veerde al massaal op om de gelijkmaker te vieren. Doelman v/d Pol redde fantastisch met de voet, net zoals Iker Casillas, in de W.K. finale van 2010, Arjan Robben van een doelpunt afhield. Net daarvoor had Gert Jan Plaizier aan de andere kant rakelings over het doel van Pomp geschoten.

Wie na de rust een stormloop van Pelikaan verwachtte (met de harde wind mee en naar de eigen aanhang spelend) kwam bedrogen uit. Heerjansdam controleerde lange tijd de wedstrijd, al kreeg het niet al te veel kansen. Een vrije trap van Johan Versluis werd met moeite door Pomp gestopt en nog wat kleine kansjes leverde het overwicht op.

Het laatste kwartier zette de thuisclub (op karakter) wat meer druk. Anouar Said schoot net naast het doel van v/d. Pol en Alex de Jong zag na een verraderlijk schot de bal door de sterke David van der Linden van de doellijn gekopt worden. Ook Versluis had vlak voor tijd een zelfde soort ingreep.

Vlak voor tijd profiteerde Heerjansdam van de ruimte die het in de slotfase van de wedstrijd kreeg. Na een prima aanval over links, opgezet door John Schot, stuurde Leon Ramos Gelli Koy de diepte in. Die snelde met grote passen richting Pomp en schoot vervolgens de bal langs / via de doelman binnen: 0-2. De winst was binnen tegen een stugge ploeg en leek er bij Heerjansdam wat meer balans te zijn door de omzettingen.

Scheidsrechter Bos uit Vlissingen hield de kaarten op zak.

Scoreverloop:
0-1 (17) Stoops,
0-2 (88) Koy.

Bijzonderheden: Heerjansdam miste de geblesseerden Aouragh, Franca, Celebi en J. de Man. Jeroen Wolf is gestopt en keert het nieuwe seizoen terug naar Nieuw Lekkerland.

Zaterdag speelt Heerjansdam niet voor de competitie, maar een oefenwedstrijd tegen Spirit, aanvang op de Molenwei: 14. 30 u.