Heerjansdam JO10-1 - Pelikaan JO10-1 4-9

Zevenbergen, D.

9 februari 2019, 8:30u

Sportpark Molenwei, Heerjansdam

Zaterdag 9 februari: de eerste officiële wedstrijd van het nieuwe jaar! De wedstrijd tegen Pelikaan thuis staat op het programma. Lucian is aanvoerder, en we hebben een scheidsrechter. We hopen dat dit helpt om niet weer het gedoe te krijgen met Pelikaan zoals begin december. De dag is zowaar zonnig begonnen. We treffen het, want gisteren was het nog volop wind en regen.

Pelikaan altijd lastig, maar iedereen heeft er reuze zin in en we vinden dat het wel eens tijd wordt om ze te verslaan. Helaas is Wessel er niet bij vandaag, dus we hebben maar 1 wissel. We beginnen fit aan de wedstrijd, gelijk felle duels en kansen aan beide kanten. Toch is het Pelikaan die op 0-1 komt. Snel daarna scoort Daan 1-1, waarna Pelikaan meteen weer 1-2 maakt.

Drie keer achter elkaar speelt Pelikaan de bal door het midden, waarmee ze gelijk voor gevaar zorgen voor onze goal, maar Luuk staat goed te keepen. Alyssa voorkomt nog een goal van Pelikaan door een bal van de lijn te halen.

Dan lijkt er een goal aan onze zijde (voor de 2-2): de bal was over de doellijn geweest en werd achter de lijn weggehaald, iets wat de scheidsrechter niet zag. We spelen door.

Na de time out gaan we er weer tegenaan. Toch gaan veel dingen niet echt goed. We komen niet goed in de wedstrijd. Dit komt ook doordat Pelikaan gelijk druk zet en met veel pressie speelt. Wij houden teveel in, spelen niet fel genoeg en zijn niet sterk genoeg in de duels.

We krijgen wel kansen: een schot van Lucian uit een corner, een corner van Alyssa. Pelikaan speelt weer door het midden. Omdat ze weinig ruimte weggeven, neemt Luuk ook vaak de lange bal. We lijden echter te snel weer balverlies en Pelikaan neemt steeds meer het heft in handen. Ook worden ze steeds gevaarlijker met ballen van afstand uit de tweede lijn. Ze scoren 1-2 en 1-3. Vlak voor rust volgt nog een afstandsschot dat via de lat en de rug van Luuk in de goal belandt: 1-4.

Rust

Na rust zijn er gelijk kansen voor Heerjansdam. Een vrije trap van Daan gaat in de handen van de keeper.

Een gevaarlijk schot van Jayden wordt ook gepakt door de keeper. Dan scoort Jesse: 2-4! Een bal op de paal en Alyssa redt van de lijn. Dan volgt toch de tegengoal: 2-5. Daarna speelt Pelikaan sterker en volgt de 2-6 en 2-7. Julian blijft goed doorgaan en scoort 3-7. En na een tegengoal (3-8) scoort hij ook de 4-8. Weer combineert Pelikaan goed en staan wij te ver weg te verdedigen: 4-9. De scheidsrechter fluit 6 minuten te vroeg af voor het einde van de wedstrijd. Helaas geen winst vandaag. We lieten teveel steken vallen. Daar gaan we aan werken!

SHO JO10-1 - Heerjansdam JO10-1   3-6

2 februari 2019, 8:30u

Sportpark Kikkershoek, Oud-Beijerland

De eerste wedstrijd van 2019 is een oefenwedstrijd tegen v.v. SHO (Steeds Hooger Oud-Beijerland). Een goede gelegenheid, want volgende week staat de eerste officiele wedstrijd van de tweede seizoenshelft op de agenda. In Heerjansdam zijn de velden al de hele week afgekeurd. Vanwege regen en natte sneeuw is het nog even afwachten of het doorgaat. Zaterdagochtend om 7:23u komt het verlossende bericht: de velden zijn goedgekeurd en ‘It giet oan’.

Het veld van SHO ligt er inderdaad prima bij voor de tijd van het jaar. Jayden en Lucian kunnen er vandaag niet bij zijn en worden vervangen door invallers Daan de Wit en Dani van Graafeiland (inderdaad, de broer van Julian).

Luuk staat op doel. Daan is vandaag aanvoerder en neemt het voortouw: na zes minuten maakt hij een solo en schiet de 0-1 binnen. Een goed begin! Drie minuten later staat het echter alweer gelijk. Luuk redt nog, maar de rebound wordt door SHO binnegewerkt: 1-1.

Een lobje van Daan gaat net over, maar ook SHO krijgt kansen. Alyssa maakt goede slidings op de bal en Jesse heeft zijn handen vol aan de snelle rechtsbuiten van SHO. In de 15e minuut geeft Wessel voor op Julian, die er mooi 1-2 van maakt. En ook nu komt SHO binnen een paar minuten weer gelijk. Een corner wordt binnengekopt en met 2-2 gaan we de rust in.

Meteen na rust redt Luuk goed als hij een-op-een komt te staan met een aanvaller. Even later haalt  Jesse uit en schiet op de paal. Dan volgt een fase met prima aanvallen van Heerjansdam. Daan schiet op doel en Wessel tikt de rebound binnen: 2-3! Een paar minuten later gaat Daan zelf goed door en scoort de 2-4. Ook Daan de Wit zet goed door voorin en creëert een kans voor Wessel, die weer raak schiet: 2-5! Na de time-out blijven we druk zetten voorin, maar met een hard schot komt SHO terug tot 3-5.

Na twee goede reddingen van Luuk gaat Julian in de aanval en blijft gevaarlijk. Uit een voorzet van Wessel schiet Julian de 3-6 binnen. We blijven goed doorgaan voorin en een schot van Alyssa gaat hard over. Weer een goede kans voor Heerjansdam. Ook de laatste minuten weten we SHO goed terug te dringen en houden de voorsprong vast. Luuk heeft nog een mooie redding in huis: met 1 hand tikt hij de bal over. Dani laat zich niet gek maken door de grotere tegenstanders; hij loopt ze er gewoon uit en verdedigt goed mee. Uit een laatste voorzet van Wessel schiet Julian nog over. Als het eindsignaal klinkt, is de eerste overwinning binnen! Een goed begin van het nieuwe jaar!