Heerjansdam 1 - XerxesDZB 1

2995BL
HEERJANSDAM
tel. 078-6771983

Heerjansdam knap van 0-2 naar 2-2.

Heerjansdam speelde op de Molenwei tegen de koploper van de 1e klasse B, XerxesDZB en leek, met een 0-2 ruststand kansloos. Maar zie, na de rust kwam de thuisclub knap terug naar 2-2 en als, ja als de assistent (club) scheiderechter van de Rotterdammers niet onterecht de 3-2 (vlak voor tijd) had afgevlagd, had de ploeg van trainer Jonathan Jonk nog gewonnen ook. Al had dat gezien het spelbeeld van de 1e helft weer net iets te veel geweest.

De gasten begonnen sterk aan de wedstrijd en in de 6e minuut kopte spits Harold Vrolijk een voorzet achter keeper Oscar Roos: 0-1. Heerjansdam kon daar voorlopig niets tegen overstellen, want het liep veelal achter de vlot combinerende en veel bewegende Rotterdammers aan. Met als logisch gevolg de 0-2 (35e minuut) van weer Vrolijk. Met die ruststand mocht Heerjansdam ‘tevreden’ zijn.

Na de rust moest de sterk keepende Roos, Davy van der Biessen van de 0-3 houden, voordat Heerjansdam voor het eerst driegend werd, via Gert Jan Plaizier (voor de wedstrijd in de bloemen gezet omdat hij zijn 250e wedstrijd speelde voor Heerjansdam 1). Een aantal minuten later werd aan de andere kant Roos weer op de proef gesteld door Eugunio Leerdam (vrije trap). In de 63e minuut vond Heerjansdam aansluiting, na een hoekschop van Richard Clement kopte Plaizier de bal voor het doel en Luc Delmee kopte vervolgens raak: 1-2.

De wedstrijd kon in die fase alle kanten op, Roos redde na een knal van Branderhorst en aan de andere kant was eerst Delmee gevaarlijk met een schot net voorlangs het doel en schoot Railey Martijn rakelings naast. Ook Valster kon in goede positie niet lekker uithalen. Heerjansdam werd steeds dreigender en gevaarlijker, mede door een aantal wissels en omzettingen (4-3-3 was na de rust 3-5-2 geworden). Tien minuten voor tijd kreeg Heerjansdam de beloning voor de strijdlust. Invaller Antonio Iic bereikte een andere invaller van Heerjansdam, Patrick Drakpe en die kopte de bal fraai over de uitkomende doelman Ferry Hagendijk: 2-2.

Heerjansdam leek direct door te drukken, want een minuut later raakte Plaizier de bal niet goed, in toch wel kansrijke positie. Een aantal minuten later dan toch 3-2, dacht ‘vriend en vijand. Luc Homan begon aan een fantastische actie op rechts en vond Drakpe, die laag raak schoot. Maar de assistent scheidsrechter vond het buitenspel, wat volgens velen die in de buurt stonden, absoluut niet zo was. En dit gebeurde voor de tweede wedstrijd op rij. Triest en jammer. Daarna moest ‘Roos en co’  nog alles in het werk stellen (twee goede reddingen) om dat knap bevochten punt in eigen huis te houden. Al was ver in de blessuretijd Drapke voor Heerjansdam nog gevaarlijk, met een hard laag schot, rakelings voorlangs het doel.