XerxesDZB 1 - Heerjansdam 1

ROTTERDAM

Opstelling Heerjansdam 1

Knappe overwinning Heerjansdam.

Heerjansdam speelde zaterdag in Rotterdam tegen XerxesDZB en won eindelijk weer eens: 0-2. Dat was lang geleden, 6 november 2021 bij BVCB (1-2). Op die overwinning tegen XerxesDZB was weinig aan te merken, want die was verdiend. De ploeg van trainer Jonathan Jonk speelde heel verstandig en volwassen, compact, met de linies kort op elkaar gaf het weinig kansen weg.

XerxesDZB is een technische ploeg, die graag op balbezit speelt. Om dan van daar uit de spitsen aan het werk te zetten. Je zou ook kunnen zeggen dat de Rotterdammers de tegenstander willen verleiden om door te jagen en zo ruimte krijgen om aan te vallen. En dat deed Heerjansdam niet, want bij balverlies zakte de ploeg wat in, met altijd voldoende mensen achter de bal. Om van daaruit toe te slaan.

In de 22e minuut was er zo’n moment. Na een aanval over rechts, volgde een voorzet van Mathijn Valster en bij de eerste paal was Gert Jan Plaizier attent om de 0-1 binnen te tikken. Vijf minuten later een aanval over links van Heerjansdam, via Ramon van der Wal. Zijn voorzet richting 2e paal kon door Luc Delmee niet de juiste richting geven. Aan de andere kant moest keeper Oscar Roos in actie komen na een aanval van XerxesDZB. Op slag van rust een Heerjansdam-aanval uit het ‘boekje’. De snelle Jarno Visser ging er op rechts vandoor en zijn voorzet op maat werd door Mathijn Valster knap achter keeper Ferry Hagendijk geschoten: 0-2.

Na de rust zette de thuisclub Heerjansdam direct onder druk en moest de attente Roos al snel ingrijpen. De druk van XerxesDZB leverde niet veel echte kansen op en duurde niet heel lang. Heerjansdam liet zich aanvallend steeds meer zien en schakelde verschillende keren goed om, van verdediging naar de aanval. Een kwartier voor tijd was er zo’n goed ‘omschakel’ moment toen Visser na een prima loopactie, Richard Clement aanspeelde. Zijn schot werd stijlvol gestopt door Hagendijk.

Daarna probeerde XerxesDZB nog wat te forceren, met ballen vanaf de vleugels of rechtstreeks diep vanachter uit, op de lange spits Harold Vrolijk. Soms wat dat dreigend, maar de verdediging van de groen-zwarten, gaf geen krimp.