Heerjansdam verliest degradatieduel van Alblasserdam

Mannen zaterdag, 1, 1e klasse C

4 oktober 2014 14:30

Klerx, J.H.M.

Elke voetbalkenner weet dat de ene wedstrijd de andere niet is. Maakte Heerjansdam de vorige wedstrijd tegen (toen) nog koploper Heinenoord bijna een 1-5 achterstand goed, zaterdag gaf het in de belangrijke uitwedstrijd tegen Alblasserdam niet thuis: 1-0.

De ploeg van trainer Fop Gouman had nog geen punt en Heerjansdam had 3 punten. Dus was het (min of meer) een sleutelwedstrijd. En voor dat examen zakten de Dammers. De thuisclub was nauwelijks beter, maar die konden tevreden zijn met de punten.

In de eerste minuut kopte Boy Stoops bijna in eigen doel, wat dus al een slecht voorteken was. Heerjansdam was daarna gevaarlijker dan Alblasserdam. Denzel dos Santos had in goede positie net wat te veel tijd nodig om doeltreffend uit te halen en de aanvaller had wat later een aardige mogelijkheid. Zijn schot was te slap om keeper Kevin de Geus te verrassen.

Alblasserdam kon aanvallend ook weinig brengen, al had tien minuten voor de rust Inam Quliyev een aardige actie op links, besloten met een schot ruim naast het doel van keeper Danny van Leusden.

Na de rust was bij beide ploegen het tempo wat hoger, al bleef het niveau erg matig. Denzel dos Santos leek op weg naar een goede kans, maar zag zijn schot (uit een lastige hoek) gestopt worden door de Geus en Mark Fierinck schoot tegen een tegenstander op in het strafschopgebied. Daarna was Alblasserdam gevaarlijk. Na een hoekschop van Dennis Herremans kopte Quliyev in de handen van van Leusden.

Een minuut later was het wel raak. Een pass op Richard v/d. Berg werd door de aanvaller (als enige) goed in geschat en met een fraaie boogbal in het doel geschoten: 1-0. De disciplinair gestrafte Gelli Koy (hij viel na een klein uur in voor Leon Ramos) had drie minuten later een prima actie vanaf links en vond Gert Jan Plaizier. Die leek (in goede positie staande) te gaan scoren, maar zijn schot werd nog net geblokt. Aan de andere kant liet van Leusden zich niet verrassen door een knap schot uit de draai van Ebu Özturk.

Met nog een kwartier te spelen ging voor Heerjansdam de tijd dringen tegen een Alblasserdam dat tijd pakte waar het kon. Tien minuten voor tijd leek dan toch de gelijkmaker te vallen. Umut Takac (niet erg gelukkig spelend) kon alleen door richting de Geus (en scoorde ook) Hij werd echter teruggefloten voor buitenspel. Tot woedde van trainer Miquel van den Dungen, die daarvoor geel kreeg van de warrige arbiter Klerx.

Heerjansdam kreeg nog twee kansjes, allebei voor dos Santos. Zonder succes. Verder kwam het niet in deze teleurstellende wedstrijd. Heerjansdam kan zich op gaan maken voor een zwaar seizoen met een elftal dat wel wil, in sommige wedstrijden of gedeeltes van wedstrijden aardig speelt, maar stuurloos lijkt. Scheidsrechter J. Klerx trok geel voor Lezer, Özturk (Alblasserdam) Koy en Oomsen (Heerjansdam)

Scoreverloop: 1-0 (63) v/d. Berg.