Heerjansdam E2 sluit aan bij de top!

Heerjansdam JO11-2

Rijsoord E2

E-pupillen zaterdag, E2, 2e klasse E30

11 oktober 2014 8:30

Hollemans, K.

De spanning zinderde voor de wedstrijd door de kleedkamer. Heerjansdam E2 staat namelijk 3e in de competitie:  gelijk aan de nummer 2 en 5 punten achter op de nummer 1. Bij verlies zou Heerjansdam afhaken voor de titelrace en bij winst aangesloten blijven op  de top. Verlies was dus vandaag geen optie! Ondanks de afwezigheid van de door ziekte getroffen coach Jeroen, wist coach Marco de mannen scherp en vol vertrouwen het veld op te krijgen door middel van een bevlogen peptalk.

Na een goede warming-up stonden 7 Heerjansdammers om 8.30 uur gretig klaar voor de aftrap. De achterhoede werd ingevuld door Ramon, Noaz, Miles en natuurlijk de (t)rots in het doel: Menno. De voorhoede bestond uit Kelvin, Jur en dag-aanvoerder Xander. Beide partijen gingen er vanaf het eerste fluitsignaal meteen vol op. De eerste 5 minuten was er grote strijd om het middenveld die te vaak gewonnen werd door Rijsoord. Dit resulteerde in twee grote kansen en 1 hoekschop voor Rijsoord. Gelukkig allemaal zonder succes door het sterke verdedigen van Ramon en Noaz.

Toen ging het fout. In de 8e minuut scoorde Rijsoord vanaf de flank. Mooi om te zien was dat de kopjes van Heerjansdam niet gingen hangen: het vertrouwen was niet gebroken bij Heerjansdam. Sterker nog, de mannen waren klaar om nu echt te starten aan de wedstrijd. Door mooi samenspel  kwam Heerjansdam vrij te staan voor het doel van Rijsoord en dit leverde in de 9e minuut al de 1-1 op door een strak en hard schot in de hoek door Kelvin.

Meteen na de aftrap van Rijsoord ging Heerjansdam de bal afjagen. Een gelijkspel vonden de mannen blijkbaar niet voldoende. Door vroeg druk te zetten, kwam Rijsoord niet meer aan hun eigen spel toe waardoor Heerjansdam de volledige controle kreeg op de wedstrijd. Dit leverde al snel een paar mogelijkheden op maar in de 11 minuut was het echt raak. Jur speelde zichzelf vrij voor de keeper en schoot de bal hard achter de keeper.

In de 13e minuut wisselde coach Marco Raoul voor Kelvin en Coen voor Ramon. Rijsoord had zich ondertussen herpakt maar beide nieuwe verse krachten vielen zo goed in dat dit niet leidde tot echte grote kansen van Rijsoord. In de 19e minuut vond Menno dat de spanning terug moest komen in de wedstrijd. Menno schoot ver en hard uit maar de tegenstander schoot ver en hard terug. Met een sublieme redding via de voet hield Menno de bal uit het doel. Iedereen was weer scherp.

Raoul staat bekend om z’n zeer goede hoekschoppen die vaak zonder tussenkomst van enige aanvaller of verdediger tussen de doelpalen verdwijnt. Ook in de 21e minuut was het weer raak. Met een fluwelen techniek kromde Raoul de bal achter de keeper: 3-1. Vakkundig speelde Heerjansdam daarna het balletje rond tot aan de rust.

In de tweede helft begonnen Jur en Miles op de bank. Het is altijd spannend als dit soort goede spelers hun extra rust pakken maar het team ving dit goed op. Er werd meteen druk gezet en als Rijsoord er al door kwam, vingen de sterk spelende Coen en Noaz de aanvallers professioneel op. In de 5e minuut na rust gaf Raoul een mooie steekpass op Kelvin die vervolgens van rechts het net ver liet bollen. 4-1 zou op het niet aanwezige scoreboard hebben gestaan. Voor Xander was de maatvol, ook hij wou scoren. Hij kwam in de 8 minuut aan de bal en rommelde op een prachtige wijze zichzelf naar het doel en tikte de 5-1 in. Het publiek klapte hard en uitbundig maar Xander vond dit nog niet genoeg. In de 11 minuut van de tweede helft schoot Kelvin een hoekschop strak voor het doel waarna Xander de bal hard en hoog in de linker kruising inkopte: 6-1.

In de 13e minuut na rust besloot coach Marco nogmaals een dubbele wissel toe te passen. Dit toonde wederom aan wat een fantastische voetbalstrateeg hij is. Noaz was moe gestreden en ging eruit voor Jur en Xander kreeg z’n publiekswissel en ging eruit voor Miles. De wedstrijd werd daarna professioneel uit gespeeld. Een mooie redding van Menno op een afstandschot zorgde ervoor dat Rijsoord hun achterstand niet konden verkleinen in de 19e minuut. In de 20e minuut gaf Miles een perfecte pass een Kelvin die de bal net niet langs de keeper kon schieten. Kelvin liet zich echter niet kennen en zette een tandje bij waardoor hij in de 21e minuut eerst op de paalschoot maar vanuit de rebound toch het doelpunt kon maken. 7-1, dit was meteen de einduitslag.

Na het eindsignaal sprongen de jongens van blijdschap elkaar in de armen en de overwinning werd nog tot laat in de middag gevierd. Helaas was het deze keer niet gelukt om de coach in het bad te gooien (er was immers geen bad) maar dat gaat de volgende keer zeker wel lukken.

Ernest van Herreveld