Zwarte wolken boven Heerjansdam.

Pelikaan 1

Mannen zaterdag, 1, 1e klasse C

18 april 2015 15:00

Rest, R.A. van de

Opstelling Heerjansdam 1

Zwarte wolken boven Heerjansdam.

Heerjansdam beleefde een ‘dramatische’ zaterdag. Behalve dat het zelf (weer eens onverdiend) verloor bij Pelikaan (2-0) pakten alle concurrenten in de strijd tegen degradatie, of clubs die de nacompetitie willen ontlopen, wel punten. En dus lijkt het maximaal haalbare dat de Dammers zich via de nacompetitie moeten zien te handhaven in de 1e klasse C. Al zijn er, met nog drie wedstrijden te gaan, nog negen punten te verdienen, dus er is nog hoop.

In de 13e minuut al verzuimde Heerjansdam op voorsprong te komen. Na een prima aanval over links schoot Umut Takac in kansrijke positie tegen de paal. En er waren later nog wel wat kansjes. Aan de andere kant (na een klein half uur spelen) kreeg Pelikaan een kans toen de verdediging de bal maar niet weg kreeg, vlak voor het doel van keeper Danny van Leusden. Wat trouwens een van de spaarzame gevaarlijke momenten was van de thuisclub.

Heerjansdam bleef de meest aanvallende ploeg en Gert Jan Plaizier was voor de rust nog twee keer dreigend voor het doel van Delano Kortstam, zonder de juiste richting te vinden of zag de doelman ingrijpen. Maar dat viel in het niet, net na de rust toen Jelmer Nugteren de bal van links voorzette en Plaizier bij de tweede paal een bijna niet te missen kans kreeg, maar toch miste door van (heel) dichtbij over te schieten.

Ook Takac kwam, zonder succes, in kansrijke positie voordat wat later Pelikaan weer eens  voor het doel van Heerjansdam kwam. Keeper van Leusden moest eerst ingrijpen, na een schot van Dylan de Boer voordat een minuut later Jesper Nossent slecht uitverdedigen van de groen-zwarten afstrafte: 1-0. De wereld op zijn kop eigenlijk.

De tijd ging dringen voor de Dammers dat nog maar eens aanzette om een dreigende nederlaag te voorkomen. Tien minuten voor tijd ontbrak nog een keer het geluk, toen na een scrimmage voor het doel van Korstam (die eerst in inzet met de voet van de doellijn haalde) niemand van Heerjansdam het beslissende tikje kon geven. En uiteindelijk schoot Nugteren van dichtbij over het doel.

Een minuut later schoot de gedreven spelende Mark Fierinck een vrije trap rakelings naast het doel van Kortstam, voordat de Boer wat gelukkig 2-0 scoorde. De wedstrijd was gespeeld en dat Aimir Alisic in de blessuretijd nog tegen rood opliep, maakte de schade nog groter.

Na deze speeldag kan het dus met Heerjansdam nog alle kanten op. Direct degraderen, handhaven (of degraderen) via de nacompetitie of ‘gewoon’ veilig spelen.

Klundert degradeerde zaterdag (kan trouwens wel de vervangende 3e periode winnen!!) en er moet nog een club rechtstreeks degraderen. De twee clubs daarboven (no.12 en 11) gaan de nacompetitie in om zich (in dit geval) te handhaven.

Scheidsrechter v/d. Rest trok geel voor de Raad (Pelikaan) en Bergman (Heerjansdam) Rood was er voor Alisic (Heerjansdam) in de 90e minuut. Scoreverloop: 1-0 (68) Jesper Nossent,  2-0 (85) Dylan de Boer.