Heerjansdam moet zich redden via p/d wedstrijden.

Nieuw Lekkerland 1

Mannen zaterdag, 1, 1e klasse C

9 mei 2015 14:30

Bat, J. de

Opstelling Heerjansdam 1

Heerjansdam moet zich redden via p/d wedstrijden.

Heerjansdam liep zaterdag tegen Nieuw Lekkerland tegen de 15e competitienederlaag op, 2-0, wat uiteindelijk niet fataal werd. Want het had (na deze laatste reguliere competitieronde) ook zo kunnen zijn, dat Heerjansdam direct gedegradeerd was (bij een overwinning van Bolnes en Alblasserdam) Dat was gelukkig niet het geval en volgt er nu de nacompetitie om zich te handhaven in de 1e klasse. Eerst komt er een dubbele confrontatie met het Zeeuwse Zaamslag en daarna volgt er een nog niet bekend zijnde club, die komt uit de wedstrijd tussen de 3e per. kamp. uit de 2e klasse F – 1e per. kamp. uit de 2e klasse E.

Het was lastig voetballen op het sportpark aan de Tiendweg, met de stormachtige wind dwars over het veld en met de draaiende molens van Kinderdijk op de achtergrond, die dat wel deden met de ‘handrem’ er op. Daar hadden de voetballers op het kunstgras geen oog voor want beide ploegen wilden om verschillende redenen goed presteren. De belangen van Heerjansdam zijn al vermeldt en de thuisclub wilde de 3e periode winnen en keek daarnaast, met een schijn oog, ook nog naar de bovenste clubs Heinenoord en Sliedrecht.

De eerste goede kans was voor Gert Jan Plaizier, die na een voorzet van Mark Fierinck bij de tweede paal opdook. Zijn kopbal was niet hard genoeg om keeper Aschwin Bakema te passeren. Een kwartier later moest Danny van Leusden aan de andere kant ingrijpen toen Sjoerd Slob voor hem op dook. Een handvol minuten was het wel raak, Ard Hartman (ooit ex-Heerjansdam) zette voor en Ruud Ouweneel scoorde met een fraaie omhaal: 1-0.

Na de rust kregen beide ploegen maar geen ‘lijn’ in het voetbal dat ze wilden spelen, behalve dan twintig minuten voor tijd. Mike Sloof stuurde Gert Jan Plaizier met een prachtige pass de diepte in en die kon alleen richting de uitkomende Bakema. De lob over de doelman was prachtig, maar belandde tegen de onderkant van de lat. Een handvol minuten later viel de beslissing aan de andere kant.

Een afvallende bal werd door een van de ‘Lekkerlanders’ tegen de ‘stokstijf’ staande David van der Linden aangeschoten in het strafschopgebied. Penalty, besliste arbiter de Bat, die zo’n beetje als enigste een handsbal had gezien. Hartman scoorde beheerst 2-0 en met nog een kwartier te spelen, kon niemand nog een vuist maken of verandering hier in brengen. En was het bij Heerjansdam alleen nog maar de vraag of het bij Bolnes-Brielle 1-3 bleef. En dat was zo.

Toch liep Heerjansdam schade op, want door dat ‘geintje’ van de scheidsrechter liepen van der Linden en Bergman tegen een fatale gele kaart op. Niet handig natuurlijk, maar (min of meer) wel begrijpelijk.

Bijzonderheden
voor de wedstrijd werd een minuut stilte gehouden, i.v.m. het overlijden van oud-eerste elftalspeler Theo van Workum, de vroegere spits van Heerjansdam.

Uit tegen Zaamslag.
Heerjansdam start de nacompetitie uit tegen het Zeeuwse Zaamslag, aanvang 14.30 u.