Ook 2015-2016 eerste klasse

6 juni 2015 14:30

Jobse, M.

Opstelling Heerjansdam 1

Heerjansdam laat zich bijna nog verrassen.

Na de 3-0 winst, vorige week op de Molenwei, tegen MZC’11, zou de ‘terugwedstrijd’ een formaliteit worden. Dat viel echter zwaar tegen want in Zierikzee werd met 2-0 verloren, wat uiteindelijk net voldoende was om zich te handhaven in de 1e klasse. En dat was de doelstelling, die voor het seizoen  gesteld werd: handhaven.

En wat tegen MZC’11 juist niet mocht gebeuren (een snelle goal tegen krijgen) gebeurde toch want in de tweede minuut al kwam de thuisclub op voorsprong door Sven Heijboer: 1-0. Daarna kreeg het broos ogende Heerjansdam wat kansjes via Dennis Bergman en Umut Takac, die beiden keeper Ruud van der Linden zagen redden. De beste kans van Heerjansdam (net voor de rust) was voor Bergman die na een lange ren richting doel, rakelings naast schoot.

En direct na de rust was het weer Bergman die richting doel, voor v.d. Linde gekomen, de doelman met een fraaie lob klopte, maar tot ontzetting van alles wat Heerjansdam was, ook de bal over zag gaan. Heerjansdam had na de rust wel wat meer grip op de wedstrijd dan er voor, zonder echt te overtuigen.

MZC’11 ging (met nog een klein half uur te spelen) verdedigend steeds meer ruimte weggeven en de Dammers verzuimden regelmatig om tegen te scoren. Zo dook Takac na een mooie aanval (via Boy Stoops en Roel Peterse) vrij voor het doel op (redding v.d. Linden) en werd een hard schot van Bergman bij de tweede paal uit de doelmond gekopt. Daar tussendoor schoot Martijn van Grunsven via een omhaal in de handen van Danny van Leusden.

Maar de middenvelder van MZC’11 was na afloop nog verbaasd, dat van Leusden in een reflex zijn inzet (tien minuten voor tijd) nog uit het doel wist te tikken. Zeven minuten later klopte van Grunsven de Heerjansdam-goalie alsnog: 2-0 in de 87e minuut. En toen werd het precair want de Zeeuwen ‘roken bloed’. Bovendien was het elftal van Heerjansdam een tiental geworden, omdat Bergman (drie minuten na de 2-0) direct rood had gekregen van scheidsrechter Jobse.

Heerjansdam bleef echter overeind en Peterse verzuimde, diep in de blessuretijd, na een fantastische actie aan alle onzekerheid een eind te maken. Geheel vrij voor het doel gekomen schoot hij hard over het doel. Jammer, maar voor het eindresultaat maakte het allemaal niets meer uit en sloot Heerjansdam (ondanks deze verloren wedstrijd) een bewogen seizoen goed af.

Scheidrechter Jobse trok geel voor Oomsen, Peterse en Cimen (Heerjansdam) en Hage (MZC) rood was er voor Bergman (90e minuut)

Scoreverloop: 1-0 (2) Heijboer,  2-0 (87) van Grunsven.

Samenvatting van de wedstrijd: