Heerjansdam uiterst effectief tegen Oude Maas.

Oude Maas 1

Mannen zaterdag, 1, 1e klasse C

9 april 2016 14:30

Molenaar, J.

Heerjansdam uiterst effectief tegen Oude Maas.

Heerjansdam was op de Molenwei uiterst effectief tegen een (na de winterstop) goed op dreef zijnde Oude Maas: 4-1. Dat kwam omdat de Dammers, zeker voor de rust, uiterst effectief met de kansen omsprongen. Dat was knap en zeker omdat scheidsrechter Molenaar de schijn opwekte geen ‘fan’ te zijn van de thuisclub, want de ploeg van trainer Fop Gouman werd minimaal nog een strafschop onthouden en voor een paar vervelende overtredingen (op o.a. Gert Jan Plaizier) werd voor het gemak maar niet gefloten.

Oude Maas opende sterk en Heerjansdam moest zich voornamelijk beperken tot verdedigen. De 1-0 (14e minuut) was dan ook verrassend. Na een hoekschop van Sharog Susani kopte Mike Sloof hard in en keeper Jacob van den Belt redde fraai met een goede reflex. Toen uiteindelijk de bal (via de lat) bij David van der Linden belandde schoot de verdediger van dichtbij raak. Twee minuten later ontsnapte Heerjansdam aan de gelijkmaker toen Remon van Prooijen een vrije trap tegen de onderkant van de lat schoot. Het bleef oppassen voor Heerjansdam tegen het veel bewegende en goed combinerende Oude Maas, dat bovendien een paar snelle spelers had (o.a. Nuno Andrade Varela)

Ook de 2-0 viel onverwacht, na een snel ‘omschakelmoment’ stuurde Jelmer Nugteren fraai Vincent Francke de diepte in, die vervolgens schitterend de bal over van den Belt in het doel schoot. En of het niet op kon deze middag, werd er voor de rust ook nog een derde doelpunt gemaakt. Na een aanval, opgezet door Rob Plaizier en Francke trok de laatste de bal laag voor, op de aan de linkerkant opgedoken Gert Jan Plaizier die bij de tweede paal hard raak schoot: 3-0. Op slag van rust ook een goed doelpunt van de gasten. Na een aanval over veel schijven schoot van Prooijen raak: 3-1.

Na de rust gaf Oude Maas zich nog niet gewonnen, Gianluca Been raakte de bal, in goede positie half, maar aan de andere kant dwong Francke van den Belt tot een goede redding, na een prachtige opening van Stefan Lezer. In die fase van de wedstrijd ging het snel op en neer, want ook keeper Sander Schreuder moest in actie komen, na een schot van Gerwin Lake tikte hij de bal (en de paal) uit het doel. Heerjansdam bleef loeren op een goede counter en uit een daarvan leek Rob Plaizier op weg te gaan scoren. Hij werd onreglementair gestuit, net binnen het strafschopgebied. Tot verbazing van velen werd er niet voor gefloten en toen trainer Gouman daar wat van zei, kreeg hij rood.

Tien minuten voor tijd stuurde Thomas Oomsen de goed op dreef zijnde Francke maar weer eens de diepte in en zijn venijnige schot werd schitterend door van den Belt gestopt. Drie minuten later ontsnapte Francke weer en nu belandde zijn schot tegen de arm van Collin Goudt in het strafschopgebied en nu floot de arbiter wel voor een penalty. Die door Oomsen feilloos werd benut: 4-1. Wat dus de eindstand was en zelfs na afloop liepen de gemoederen nog hoog op en dat kostte Susani nog een rode kaart.

Scheidsrechter Molenaar trok geel voor Nugteren, Oomsen (Heerjansdam) en (D) Andrade Varela (Oude Maas) Rood was er voor trainer Gouman van Heerjansdam en Susani (Heerjansdam) na afloop van de wedstrijd.