VVGZ veel effectiever dan Heerjansdam.

VVGZ 1

Mannen zaterdag, 1, 1e klasse C

23 april 2016 15:00

Gans, D. de

Opstelling Heerjansdam 1

VVGZ veel effectiever dan Heerjansdam.

Op een zonnig, maar steenkoud sportpark De Noord won VVGZ met 3-1 van Heerjansdam, in een erg matige wedstrijd. Al zullen ze bij ‘de Vogels’ er fijntjes op wijzen, dat het om de punten gaat en door de overwinning (bijna) veilig zijn voor rechtstreekse handhaving in de 1e klasse C. Voor Heerjansdam is (waarschijnlijk) nu het hoogst haalbare, p/d-wedstrijden voor handhaving in de 1e klasse.

VVGZ was uiteindelijk veel effectiever dan Heerjansdam, dat in de tweede minuut al een levensgrote kans miste. Vincent Francke zette Rafiek Casteleins alleen voor keeper Maarten Vintges, maar de spits schoot tot ontzetting van alle Heerjansdammers over het doel. En dat kwam de Dammers later in de wedstrijd, duur te staan. Heerjansdam kreeg voor de rust wat kleine kansjes, o.a. een voor Jelmer Nugteren, die na een goede actie uiteindelijk gestuit werd in het strafschopgebied en Rob Plaizier, die zijn (slappe) schot naast zag gaan. Voor de thuisclub schoot Tycho Los in de handen van keeper Sander Schreuder.

Na de rust speelde Heerjansdam (met de harde wind schuin tegen) wat meer richting het VVGZ-doel en Francke dwong al snel Vintges tot een redding in de korte hoek, voordat de ploeg van trainer Gerrie Schaap plotseling scoorde door Mike Roodhorst: 1-0 in de 64e minuut. Omdat Heerjansdam daarna wat meer ruimte weg moest geven was elke counter van VVGZ driegend en uit een daarvan scoorde Jesse van Lonkhuizen 2-0. Direct daarna werd Mike Sloof aangetikt in het strafschopgebied door Frank Wielenga en de toegekende strafschop werd door Koen Botterhuis beheerst binnengeschoten, 2-1 ondanks alle theater er omheen.

En net toen trainer Fop Gouman alles op de aanval gooide sloeg de ploeg uit Zwijndrecht weer toe. Na een dieptepass ontsnapte Roodhorst, die in duel met invaller Bas van Lenten (hij maakte zijn competitiedebuut in Heerjansdam 1) zich via een overtreding (vasthouden aan shirt) langs de invaller wurmde, om vervolgens 3-1 achter Schreuder te schieten. En daar bleef het dus bij.

Scheidsrechter de Gans trok geel voor Wielenga (VVGZ) en Nugteren (Heerjansdam)

Scoreverloop: 1-0 (64) Roodhorst, 2-0 (78) van Lonkhuizen, 2-1 (80) Botterhuis (pen.) 3-1 (86) Roodhorst.