Heerjansdam voorkomt rechtstreekse degradatie

Mannen zaterdag, 1, 1e klasse C

7 mei 2016 14:30

Nagtegaal, M.J.

Heerjansdam voorkomt rechtstreekse degradatie.

Heerjansdam – Smitshoek (3-3) werd op de Molenwei een spannende wedstrijd. De thuisclub moest alle zeilen bijzetten om de kampioen van de 1e klasse C. van het lijf te houden. De snelle 0-1 beloofde niet veel goeds, maar de thuisclub herstelde zich goed en kwam na de rust zelfs op 3-1. Daar liet Smitshoek het niet bij zitten en kwam weer langszij. Daarna volgde een spannende slotfase waarin niet meer werd gescoord. Door de nederlaag van Pelikaan bij Zuidland en het verdienstelijke punt van de ‘Gouman-ploeg’ werd rechtstreekse degradatie voorkomen.

In de 5e minuut al kopte Sean Verburg na een vrije trap raak: 0-1. Heerjansdam zat nog niet lekker in de wedstrijd al was het een kwartier later gevaarlijk, met een venijnige vrije trap van Thomas Oomsen (redding keeper Bryan Struis) Daarna moest keeper Sander Schreuder Verbaan knap van zijn tweede doelpunt afhouden, voordat Mike Sloof (na een hoekschop van Sharog Susani die verlengd werd door Boy Stoops) vol overtuiging raak schoot: 1-1 na een half uur spelen.

Met die ruststand kon Heerjansdam het meest tevreden zijn en de thuisclub had direct na de onderbreking een sterke fase. Nadat Jelmer Nugteren in goede positie over het doel had gekopt, was Sloof in de 51e minuut attent, toen na een vrije trap van Susani de bal plotseling voor de voeten van de aanvoerder viel, om vervolgens van dichtbij keeper Struis passeren: 2-1. En het derde doelpunt liet niet lang op zich wachten, want twee minuten later dook Gert Jan Plaizier bij de tweede paal op om een fraaie voorzet van Vincent Francke binnen te knallen: 3-1.

De kampioen wilde zich daar niet bij neerleggen en voerde de druk weer op. Tien minuten later haalde Tom Achterberg van afstand hard uit en nadat Stefan Lezer de bal licht van richting veranderd had, was keeper Schreuder kansloos: 3-2. Toen het een handvol minuten later 3-3 werd door Laurens Visser (72e minuut) werd het nog ‘billenknijpen’ voor Heerjansdam. Keeper Schreuder onderscheidde zich door inzetten van eerst Visser van een doelpunt te houden en in de blessuretijd Stan Wever(?) ook nog een keer.

Voor Heerjansdam kreeg Rafiek Casteleins, diep in de blessuretijd, nog een grote kans om de winst te pakken (voorlangs) maar dat had net te veel van het goede geweest voor Heerjansdam.

Scheidsrechter Nagtegaal trok geen kaarten in deze sportieve wedstrijd. Scoreverloop: 0-1 (5) Verburg,  1-1 (29) Sloof, 2-1 (51) Sloof, 3-1 (53) Gert Jan Plaizier, 3-2 (64) Achterberg, 3-3 (72) Visser.