Speelwijze

Doordat VV Heerjansdam kiest voor het opleiden van jeugdspelers heeft dit ook als gevolg dat wedstrijden dienen als leermoment voor de jeugdspelers. Door alle jeugdspelers op dezelfde wijze op te leiden dankzij een eenduidige speelwijze, kan de gewenste herkenbare speelstijl van VV Heerjansdam ontstaan. Daarom kiest VV Heerjansdam voor een 1-3-3 formatie bij de E/F pupillen en een 1-4-3-3 formatie bij de junioren. In sommige gevallen kan hier bij recreatie teams van afgeweken worden.

Uitgangspunten coaching

Alle personen welke zich direct bij VV Heerjansdam met de jeugd bezig houden, zowel trainers als leiders, hebben een functie als coach. Coaching is het beïnvloeden van het gedrag van spelers. Het is van groot belang dat bij coachen rekening gehouden wordt met de (leeftijd) groep: ‘Wat kunnen ze en wat willen ze?’ Men moet dus inzicht hebben in hetgeen de jonge speler doormaakt.

Speelwijze elftallen (A tot en met D)

In deze paragraaf wordt in grote lijnen aangegeven wat deze speelwijze inhoudt. Daarvoor worden hier vier momenten onderscheiden:

1. Balbezit in de eigen achterhoede
  2. Balbezit op ons middenveld of aanval
  3. Balbezit van de tegenpartij in hun achterhoede
  4. Balbezit van de tegenpartij op hun middenveld of aanval

Speelwijze zeventallen (E en F)

Bij de F-jes is vaak nog niet sprake van een echte formatie. Spelers letten vooral op zichzelf en niet op hun positie in het team. Dit is ze natuurlijk niet kwalijk te nemen. Het spelplezier staat voorop, maar trainers/leiders kunnen wel al proberen om de ‘spelerskluwen’ enigszins uit elkaar te halen. Daarom spelen we bij de F-jes ook geen 11:11, maar 7:7. Er wordt gespeeld met een keeper die zoveel mogelijk meevoetbalt en niet op de doellijn staat. Dan zijn er drie verdedigers en drie spitsen.

Bij de opbouw vanaf de keepers staan bij VV Heerjansdam drie verdedigers. Daarna zal de centrale verdediger zo snel mogelijk door moeten schuiven. Ook de vleugelverdedigers moeten worden gestimuleerd om zich aanvallend in te schakelen.

Belangrijk bij F –en E pupillen is om ze op zo veel verschillende mogelijke posities te laten spelen, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Tijdens de pupillen training wordt er nog verder vereenvoudigd naar 4:4. Hierdoor kunnen de spelers maximaal aan de bal komen. Al vanaf de eerstejaars F-jes moet de verzorgde opbouw achterin worden gestimuleerd. Spelers moeten worden uitgelegd dat die onverzorgde diepe bal naar voren vaak leidt tot balverlies omdat de speler die de bal ontvangt de bal niet zo makkelijk kan aannemen.

Wisselbeleid

Bij alle jeugdteams van VV Heerjansdam dienen alle jeugdspelers evenveel te voetballen.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, bijvoorbeeld als er gewonnen dient te worden om degradatie te voorkomen. Of indien een speler niet voldoende getraind heeft / te laat komt / zich niet goed gedragen heeft tijdens een wedstrijd of training of op de club.

Bij het opstellen van spelers in de eerste selectieteams tot en met de D-groep is het beleid dat elke geselecteerde speler het recht heeft om te spelen en dat het wissel staan via een evenwichtig roulatiesysteem moet gebeuren. In al deze groepen is een uiterste verhouding van 60 – 40% gewenst. Het is namelijk nooit mogelijk dat iedere speler exact hetzelfde aantal minuten speelt door diverse omstandigheden (bijvoorbeeld: ziekte, blessures, conditionele achterstand).

In de A- en B en C selectie teams kan de trainer ervoor kiezen met de sterkste opstelling te beginnen en alleen wissels uit te voeren als dat naar verwachting ten gunste van de teamprestatie is. Hier zien we de geleidelijke overgang van individuele ontplooiing naar teamprestatie vorm krijgen. Uiteraard dient de trainer hierin wel een redelijk beleid in te voeren en ook te kijken naar de langere termijn.

De individuele ontwikkeling staat boven de (korte termijn) teamprestaties. Wanneer blijkt dat een speler veelvuldig wissel zit, moet hier in overleg naar een zo goed mogelijke oplossing worden gezocht. Tevens kunnen coaches hier tactisch mee om gaan, gezien de tegenstander, de stand in de wedstrijd en het belang van een wedstrijd.

Trainers en teamleiders

Voor trainers en teamleiders is informatie beschikbaar op de volgende documenten: