Normen en Waarden Statuut

Normen en Waarden statuut

Het bestuur van v.v. Heerjansdam heeft in februari 2015 het Normen en Waarden statuut vastgesteld. Het Normen en Waarden statuut zijn doelstellingen geformuleerd en bevat gedragsregels om een gezond en sportief verenigingsklimaat te bevorderen. Bij de
totstandkoming van dit statuut (gedragsreglement) heeft het KNVB-convenant een
duidelijke rol gespeeld.

Een klimaat waarbij elk verenigingslid:

1. zich in de vereniging thuis voelt
  2. zich houdt aan goede, afgesproken omgangsvormen
  3. zijn/haar sport op correcte wijze kan beoefenen

De gedragsregels gelden binnen en buiten de hekken van v.v. Heerjansdam tijdens alle activiteiten waar de vereniging wordt vertegenwoordigd of die door de vereniging worden georganiseerd. Uitgangspunten hierbij zijn:

1. Respect voor de ander, geweldloosheid, aanspreekbaarheid op gedrag en op het bepalen van de eigengrenzen bij wat toelaatbaar is en wat niet.
  2. Van een ieder binnen de v.v. Heerjansdam wordt verwacht dat hij/zij de gedragsregels uitdraagt en naleeft. De leden moeten elkaar hierop kunnen aanspreken.

Het statuut beschrijft de gedragsregels voor de navolgende aandachtsgebieden:

1. Genotsmiddelen
  2. Sportcomplex De Molenwei
  3. Kantine
  4. Kleedkamers
  5. Vergaderruimten
  6. Op en rond het speelveld
  7. Materiaalgebruik
  8. Omgangsvormen
  9. Sportkleding
  10. Trainingen en wedstrijden
  11. Aanwezigheid langs de lijn
  12. Straffen en boetes KNVB
  13. Betalen van contributie
  14. Bewust aanbrengen van schade

Voor wat betreft de handhaving van de gedragsregels treedt het bestuur bij overtreding van de regels zo nodig corrigerend op. Het bestuur wordt daarbij ondersteund en geadviseerd door de Normen en Waarden Commissie. Tevens heeft het bestuur een (onafhankelijk) vertrouwenspersoon aangesteld. Meldingen graag via: [email protected]

Verklaring Omtrent Gedrag
Onze vereniging vindt het belangrijk dat kinderen veilig bij ons kunnen sporten. Grensoverschrijdend gedrag, in welke vorm dan ook, hoort op onze sportvelden niet thuis. Naast gedragsregels wil vvHeerjansdam met een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) voor alle vrijwilligers die met kinderen werken een veilig sportklimaat scheppen. We maken gebruik van de mogelijkheid die de overheid ons biedt om voor elke nieuwe trainer een gratis VOG aan te vragen. Zodra u zich aanmeldt als trainer, krijgt u een gesprek waarin de gedragscode wordt besproken. Met uw emailadres wordt vervolgens een gratis VOG aangevraagd. De werkwijze wordt u in een persoonlijke mail uitgelegd. De aanvraag verloopt op een snelle en simpele manier die weinig tijd vraagt. Vanzelfsprekend wordt alle informatie hieromtrent volledig vertrouwelijk behandeld. Hiermee stralen wij, zowel naar de kinderen als de ouders uit dat we een gezamelijk doel hebben en wel "een veilig sportklimaat voor iedereen"

Het volledige statuut tref je op deze link.

Melding van een conflict of incident.
Op deze link treft je een formulier aan waarmee een melding geregistreerd wordt. Deze melding wordt verzonden naar de voorzitter van de normen en waarden commissie.

Richtlijn interventieladder voor trainers/coaches bij probleemgedrag in de jeugd

Hieronder tref je de leden van de Normen en Waarden Commissie en de vertrouwenspersoon van onze vereniging: