Inleiding

De vv Heerjansdam is een amateur voetbalvereniging die wordt gevormd door de leden, het bestuur, de begeleiding van elftallen, vrijwilligers en de ouders of wettelijke vertegenwoordigers daaromheen. Hierna ‘leden’ genoemd. Een vereniging is als het ware een samenleving in het klein. Daar hoort onlosmakelijk bij dat bepaalde regels nageleefd dienen te worden om het samenleven zo plezierig mogelijk te maken. Bovendien moet in een (grote) vereniging alles goed overzichtelijk blijven. Alle mensen die iets voor de vereniging doen, moeten erop kunnen vertrouwen dat ook anderen zich aan de afspraken houden. De vereniging is tenslotte van en voor ons allemaal.

In de loop der jaren kunnen er verschillende gewoonten ontstaan, gewoon ‘omdat het zo ging’, of ‘omdat anderen zich ook niet aan afspraken hielden.’ Het bestuur en de Normen- en Waarden Commissie, hierna te noemen de NWC vv Heerjansdam heeft o.a. als taak het ‘verenigingsklimaat’ te bewaken. Hieronder wordt verstaan: ‘Een klimaat gebaseerd op een gedrag van de leden dat ertoe leidt, dat elk verenigingslid:

• zich in de vereniging thuis voelt;
  • zich houdt aan goede, met elkaar afgesproken omgangsvormen;
  • zijn/haar sport op correcte wijze kan beoefenen.

Waar het om gaat is dat de leden elkaar met respect behandelen en een ieder in zijn/haar waarde laten met respect voor elkaars mening.

De gedragsregels gelden voor zowel leden als niet-leden –de gasten- van de v.v. Heerjansdam. In hoofdstuk 3 volgt een opsomming van de meest gebruikelijke gedragsregels. Deze regels gelden niet alleen binnen (de terreinen) van de v.v. Heerjansdam maar ook daarbuiten (bijvoorbeeld bij uitwedstrijden, voetbalkampen, toernooien bij andere verenigingen).

Met andere woorden: deze gedragsregels gelden binnen en buiten de hekken van v.v. Heer-jansdam tijdens alle activiteiten waar de vereniging wordt vertegenwoordigd of die door de vereniging worden georganiseerd.

Naar Doelstelling>