Onweer

Onweer kan enorme gevaren met zich mee brengen. Mede door dit gevaar zijn er regels ook vanuit de KNVB opgesteld.

Het bestuur wijst een ieder op zijn / haar verantwoordelijkheid! Onderstaande zijn vuistregels, gebruik ze in combinatie met gezond verstand!

1. Wanneer vooraf bekend is dat er onweer kan komen tijdens een wedstrijd of training, vraag dan leiders, ouders of andere toeschouwers waakzaam te zijn bij de ontwikkelingen van het weer. Houd goed de lucht in de gaten!
  2. Onweer wordt gevaarlijk voor spelers, toeschouwers en andere aanwezigen als de tijd die verloopt tussen het zien van de bliksemflits en de daaropvolgende donder, minder is dan tien seconden. Dit betekent dan dat het onweer zich globaal op drie kilometer afstand bevindt. Aangezien onweer zich snel kan verplaatsen, is het dan tijd maatregelen te treffen. Let op: Onweer kan zich soms heel plotseling aankondigen, al gaat er meestal wel een dreigende weersontwikkeling aan vooraf. Dus nogmaals, blijf alert op ontwikkelingen!
  3. Is het tijdsverschil tussen het zien van de bliksem en het horen van de donder minder dan tien seconden, onderbreek de wedstrijd of training dan onmiddellijk. Het is nog wel eventjes lopen ….en ga de kantine of kleedkamer binnen.

Stel, je wordt door onweer overvallen. Het is te ver om een schuilplaats te vinden. Tussen donder en bliksemflits zitten minder dan drie à vijf seconden. In zo’n geval kun je maar één ding doen: de hurkzit aannemen. Hurk neer en zet uw voeten zo dicht mogelijk bij elkaar, het contact met de grond zo klein mogelijk makend. Ga vooral niet op de grond liggen! Hoe groter het aanrakingsoppervlak met de grond, hoe groter de kans dat een deel van de bliksemstroom jouw lichaam treft. De bliksemstroom kan zich na een inslag in alle richtingen verspreiden. Blijf bovendien op minimaal drie meter afstand van lichtmasten en metalen afrasteringen. Dergelijke, hoge constructies kunnen, door bliksem getroffen, in de aangrenzende grond gevaarlijke stapspanningen veroorzaken. Afrasteringen kunnen bliksemstromen over honderden meters naar je toe geleiden. Steek geen paraplu op en blijf niet in groepjes staan, je verkleint daarmee het risico om door de bliksem te worden getroffen.
  4. Spelers, scheidsrechter, trainers en overige toeschouwers trekken zich terug in de kantine of kleedgebouwen. Overleg met medetrainers en/of leiders of het verantwoord is om wedstrijden of trainingen wel of niet te hervatten! Doe allemaal hetzelfde!! Verlaat de schuilplaats niet eerder dan het moment waarop tussen bliksemflits en donder meer dan tien seconden zit.
  5. Meld de reden van de (tijdelijke) onderbreking van de wedstrijd/training. Tijdens wedstrijden verzoekt het bestuur van de ontvangende vereniging of afgevaardigden daarvan (eventueel via de geluidsinstallatie) de toeschouwers een schuilplaats in de gebouwen of auto’s te zoeken.
  6. De wedstrijd kan maximaal dertig minuten worden onderbroken. Staak daarna de wedstrijd definitief. Eerder definitief staken is ook mogelijk als bijvoorbeeld door enorme neerslag het veld onbespeelbaar is geworden. Het definitief staken binnen dertig minuten behoort wel een uitzondering te zijn.
  7. Laat de spelers ook niet naar huis vertrekken, terwijl het nog onweert of het onweer nog dichtbij is.