Collectief sterk Heerjansdam pakt punt in Den Haag.

8 oktober 2023 9:15

Heerjansdam speelde zaterdag 'een late wedstrijd' in Den Haag (18.00 u.) tegen HBS.

Collectief sterk Heerjansdam naar punt in Den Haag.

Heerjansdam speelde zaterdag ‘een late wedstrijd’ (18.00 u.) in Den Haag tegen HBS (precies 130 jaar oud) en het bleek ook nu weer hoe sterk de 4e Divisie B is. Beide ploegen staan net onder de middenmoot en de Dammers moesten alle zeilen bijzetten om een punt (0-0) mee naar huis te nemen. En daar was een sterk een hecht collectief voor nodig, tegen een aandringende thuisclub (een jonge ploeg, met veel beweging en snelheid).

Vanaf de aftrap ging het in de hoogste versnelling en al snel schoot de lastige Sem Reuser rakelings naast het doel van keeper Oscar Roos en even later zag de doelman een afstandsschot hard voorlangs het doel ‘vliegen’. Die ook (in de 21e minuut) een schot van Ebi Broug te verwerken kreeg. Heerjansdam speelde een paar keer knap onder de druk van HBS uit en was dan ook gevaarlijk, zoals in de 10e minuut toen Jarno Visser met een knappe lage voorzet Gert-Jan Plaizier vond, die moest snel handelen en daardoor ging de bal over het doel. In de 30e minuut weer een goede voorzet van Visser en leek Jelmer Nugteren te gaan scoren. Keeper Luc Vurens kon op tijd ingrijpen, ten koste van een hoekschop.

Na de rust eenzelfde spelbeeld, voor HBS schoot Niels van Pelt een vrije trap net naast het doel en aan de andere kant zag Mathijn Valster zijn vrije trap over de kruising gaan. In de slotfase bleef HBS jagen op winst, al ging dat wel ten koste van de zuiverheid. Het kreeg een aantal hoekschoppen achterelkaar en iedere keer konden Roos en de rest van zijn ploeg op tijd ingrijpen.

Heerjansdam kreeg aanvallend steeds meer ruimte en Chereau Chobin kon in de 66e minuut op het laatste moment gestuit worden (hoekschop). In de 90e minuut leek Milan van den Berg alleen richting doel te kunnen gaan. Hij werd ten koste van een rode kaart (Mathijs Harthoorn) echter gestuit, voordat hij uit kon gaan voeren wat hij in gedachten had en dat was scoren. Wat dus niet door ging.