Heerjansdam: collectieve knappe overwinning.

1 april 2024 20:30

Heerjansdam speelde tweede paasdag de 1/4 finale voor de KNVB districtsbeker tegen RBC.

Heerjansdam: collectieve, knappe overwinning in ¼ finale KNVB districtsbeker.

Heerjansdam speelde 2e paasdag de ¼ finale wedstrijd voor de KNVB Districtsbeker op de Molenwei (al leek het wel een uitwedstrijd) tegen RBC en won, met 1-0. RBC (1e klasse) is een ploeg met 4e Divisie potentie en wordt dat volgen week (waarschijnlijk) ook als het misschien wel ongeslagen kampioen wordt. Dat zou niet verwonderlijk zijn want het is een knap voetballend team. En fris, want de ploeg uit Roosendaal had dit weekend geen competitie verplichtingen, terwijl Heerjansdam twee dagen eerder vol aan de bak moest tegen LRC (1-1).

RBC wilde direct het initiatief pakken, maar de eerste kansen waren voor Heerjansdam. Lars Brinkman kon (9e minuut) een lage voorzet van Gert-Jan Plaizier net niet binnenschieten. Drie minuten later schoot Mathijn Valster over het lege doel toen keeper Roy de Weert verkeerd uittrapte. Daarna twee kansen voor de gasten, Moustafa Mohammed schoot geplaatst tegen de lat en Jens Wirix rakelings voorlangs het doel van keeper Yoël van Dalen. In de 22e minuut stuurde Lars Brinkman de snelle Milan van den Berg de diepte in en die schoot daarna de bal langs De Weert: 1-0. Daarna moest aan de andere kant Van Dalen voor de rust nog een keer ingrijpen.

Na de rust zette RBC (gesteund door 450-500 luidruchtige supporters) aan en toonde keeper Van Dalen aan een goede vervanger te zijn van Oscar Roos. Heerjansdam beet fel van zich af en als de gasten gevaarlijk dreigden te worden werd er meestal goed ingegrepen door een collectief ‘buffelend’ Heerjansdam, dat met veel strijd en inzet, de 1-0 over de streep trok. Door de overwinning plaatste Heerjansdam zich voor de ½ finale van de Districtsbeker en ook voor de landelijke Toto KNVB beker (voorronde, ‘betaalde KNVB beker’) waar de beste vier clubs van elk district aan mee doen. Prima prestatie van de ploeg van trainer Ben Mierop.