Knappe winst Heerjansdam tegen koploper Kloetinge

19 januari 2020 10:30

Heerjansdam speelde zaterdag op de Molenwei de inhaalwedstrijd tegen koploper Kloetinge en verraste

Heerjansdam verrast koploper Kloetinge.

Heerjansdam speelde zaterdag op de Molenwei de inhaal wedstrijd tegen koploper Kloetinge en verraste alles (en iedereen) met een 3-1 overwinning. Waar overigens niet veel op af te dingen was. Een volwassen spelende thuisclub, die wat opstelling en speelwijze betreft, er wat anders uit zag dan voor de winterstop. Zo speelde middenvelder Richard Clement zijn eerste competitiewedstrijd van dit seizoen (geblesseerd geweest), was Mike Sloof weer beschikbaar nadat hij het afgelopen seizoen gestopt was (om privéredenen) en stond er een ‘nieuweling’ in de spits: Siebren Hoekstra. Die al een paar maanden meetrainde op de Molenwei, maar pas vanaf 1 januari speelgerechtigd was, na op Curaçao gespeeld te hebben (en eerder o.a. bij Rijsoord en RVVH). Tel daarbij op een wat aangepaste speelwijze en zie, alles  viel en paste in elkaar.

Die speelwijze leverde al snel succes op want in de 7e minuut schoot Luc Delmee de 1-0 in, nadat Paul Scheurwater veel meters in de diepte kon maken. Koploper Kloetinge  leek er (nog) niet van in de war te raken en kwam in de 25e minuut plotseling op gelijke hoogte door een afstandsschot van Xander van der Poel: 1-1. De compact spelende ploeg van trainer Ron Timmers bezorgden toch wel problemen voor de Zeeuwse ploeg en kwam na een half uur spelen goed weg toen Delmee, in goede positie rakelings over het doel kopte (voorzet Giovanni Smit). Daarna moest keeper Sander Schreuder ingrijpen na een schot van Daan Esser en (na een snelle counter) van  van der Poel (korte hoek). Op slag van rust werd het 2-1, na een aanval ‘uit het boekje’. Ramon van der Wal zette vanaf links perfect voor op de naar de eerste paal komende Hoekstra en daar knap binnenkopte: 2-1.

Na de rust drukte Kloetinge Heerjansdam terug op eigen helft, maar waren de beste kansen voor de Dammers. Na een uur spelen kopte Hoekstra tegen de lat (vrije trap Clement en voor gekopt door Scheurwater) en ‘verprutsten’ Delmee en Hoekstra de bevrijdende 3-1. En dat brak Heerjansdam in de slotfase bijna nog op, want Schreuder voorkwam in de 90e minuut op een knappe manier de gelijkmaker door een schot van Huub van Hecke uit de bovenhoek te tikken. En om het voor de doelman (en alles wat Heerjansdam was) nog leuker te maken stond hij aan de basis van de beslissende 3-1. Zijn uittrap bereikte de ingevallen Nedely Fortes, die vervolgens iedereen te slim en snel af was en voor keeper Mitchel Braafhart gekomen, knap de 3-1 binnenschoot.