Bestuursleden werken ook vrijwillig aan zichzelf in KNVB-cursus

15 februari 2020 20:30

Niet alleen spelers en trainers ontwikkelen zichzelf in de Heerjansdamse Voetbalschool op de Molenwei. Ook de vrijwillige bestuurders blijven bewust en actief leren en zichzelf ontwikkelen. Onlangs investeerden ze in zichzelf en de club door de 4-daagse KNVB cursus ‘Besturen met impact’ te volgen. Afgelopen woensdag was een mijlpaalmoment: de feestelijke uitreiking van de diploma’s in het Rotterdam Topsportcentrum. Lees hier de ervaringen en voornemens van de enthousiaste deelnemers!

Foto KNVB van links naar rechts: Viktor Steijger (Technische Zaken), Marten de Roest (Vrijwilligerszaken), Wilma Blommers (Wedstrijdzaken) en Edwin Ledderhof (Technische Zaken).

Hoe kijk je terug op de cursus?

Edwin: “Het was een leuke en leerzame cursus met een gemêleerd gezelschap. De bestuursleden kwamen van grote clubs en ook uit verschillende sporten, zoals hockey (Smitshoek, HC Rotterdam) en kunstschaatsen, kleine clubs (kunstrijden Dordrecht en Zwarte Pijl), ambitieuze clubs (Nieuwenhoorn) en gezelligheidsclubs (IJVV De Zwervers). We hebben veel van elkaar opgestoken over hoe bepaalde uitdagingen bij verschillende clubs worden aangepakt.”

Viktor: “Ik zet me met ziel en zaligheid in voor onze vereniging, vaak wel 20 uur per week. Vanuit m’n verantwoordelijkheidsgevoel voor een club met 550 leden wilde ik dan ook nadenken over hoe ik mijn bestuurdersrol binnen de mogelijkheden en beschikbare tijd, en naast m’n drukke leven als ondernemer, kan invullen. Ik heb meer inzicht en veel handvatten gekregen op het gebied van cultuur, technische zaken, vrijwilligersbeleid, omgevingsanalyse en organisatorische zaken die me bewuster maken van waar de accenten liggen.”

Wilma: ”Al sinds 2009 maak ik deel uit van het bestuur. Dan zou je denken, die weet alles al. Maar aangezien ik open sta voor zelfontwikkeling heb ik de mogelijkheid om deel te mogen nemen aan deze cursus met beide handen aangepakt. Daarnaast bood het mij de kans om kennis te maken met andere bestuursleden. En om iets samen met mijn collega’s te doen.”

Marten: “De cursus was met name interessant door de medecursisten, die inzicht gaven in de problemen/uitdagingen bij hun verenigingen. Dit waren ook nog eens verenigingen uit diverse sporten, van kunstschaatsen tot hockey. Het interessante hierin was dat soortgelijke problemen (zoals een tekort aan vrijwilligers) bij al deze verenigingen voorkwamen, maar dat iedereen daar vanuit eigen inzicht probeerde een positieve draai aan te geven”.

Wat is het belangrijkste dat je geleerd hebt?

Marten: “De vele manieren waarop je invulling kunt geven aan vrijwilligersbeleid. Dit kan natuurlijk door een heel goed vrijwilligersbeleid te bedenken en uit te schrijven, maar het belangrijkste is dat je leden persoonlijk aanspreekt en ook een leuke omgeving schept om ze in te laten participeren. Het nog meer uitstralen van een gezellige vereniging voor en door leden is dan ook een van de zaken die ik de komende tijd op wil pakken. Ik denk dat we met het vrijwilligersbeleid in de nieuwe vorm met de teams daarin al een belangrijke slag hebben gemaakt”.

Edwin:” Dat de kwaliteiten van de leden en ouders van jeugdleden in kaart gebracht moeten worden, en dan via persoonlijke benadering de bruistabletten aan de vereniging binden.”

Viktor: “Het geeft je een goede spiegel op je rol als bestuurder. Één woord schiet me nu als eerste te binnen dat ik in essentie leerde: ‘verenigkunde’. De kunst van het verenigen. Dus hoe we met elkaar, dus bestuurders, vrijwilligers, leden en andere betrokkenen, aan een nog sterkere club kunnen bouwen”.

Wilma:” Uit de opleiding is mij het meeste het woord ‘verenigen’ bijgebleven. Het lijkt er namelijk op dat een vereniging steeds meer op een supermarkt gaat lijken. Echter hebben mensen van nature de behoefte om zich te verenigen, ergens bij te willen horen. Dit motiveert mij om als bestuurslid van deze mooie voetbalvereniging Heerjansdam voor al zijn leden een dak te creëren waaronder zij zich thuis voelen en het verenigen te kunnen ervaren.”

Wat gaat de vv Heerjansdam merken dat je deze cursus gevolgd hebt?

Marten: ”Ik wil proberen nieuwe en bestaande leden te verleiden om een bijdrage aan één van de commissies te leveren die nog wat hulp kunnen gebruiken. Ik weet zeker dat er genoeg enthousiaste ouders/leden zijn die het leuk vinden om iets te doen voor de club. Daarnaast wil ik buiten mijn eigen voetbalwedstrijden nog meer tijd voor dit soort werkzaamheden scheppen, zodat ik niet alleen de gaten aan het dichtlopen ben”.

Wilma: “Uitdragen en faciliteren dat de Molenwei van de vereniging is en niet van een bestuur. Mijn doel is om, op mijn manier, samen met mijn collegabestuurders, daar de schouders onder te zetten.”

Edwin: “Ik ga in ieder geval meer delegeren, om zo meer eigenaarschap bij de diverse commissieleden en coördinatoren te krijgen.”

Viktor: ”Dat wij met zijn allen een ambitieuze familieclub zijn. De Molenwei is een leuke, inspirerende en uitdagende ontmoetingsplek en broedplaats, waar je je als speler, trainer en als vrijwilliger verder kunt ontwikkelen. En het zou mooi zijn als dat je ook verder helpt in je leven en loopbaan!”

Lees hier meer over Viktor’s cursuservaringen bij ‘Besturen met impact’ in zijn recente interview voor de KNVB. https://www.knvb.nl/nieuws/assist/assist/59100/sportbrede-kruisbestuiving-bij-opleiding-besturen-met-impact