Voorlopige teamindeling seizoen 2020/2021 bekend

13 juni 2020 16:15

Beste spelers en ouders,

Na een doorlopend talentvolgsysteem en zes weken van intensief overleg en afstemmen, is het gelukt om de voorlopige teamindelingen te maken voor het nieuwe seizoen 2020/2021, waarvan de competitie vooralsnog in september zal starten.

Indeling complexe klus

Zoals elk jaar is het in goede afstemming nemen van een besluit een complexe en uitdagende klus, omdat veel belangen hierbij een rol spelen. De club en daarbinnen de afdeling Technische Zaken, heeft hierbij, naast het spelersbelang, ook met teambelangen en het doorstromen van spelers van elftal naar elftal te maken.

Leidende visie, principes en werkwijze

Deze voorlopige indeling van de hele jeugdafdeling treffen jullie onderstaand in pdf aan. Deze is in samenspraak met trainers, coaches, coördinatoren en interne scouts door de club samengesteld. Bij het samenstellen zijn onder meer de leidende principes zorgvuldigheid, eerlijkheid en transparantie gehandhaafd. Zie ook bijgaand de visie en leidende principes in het statuut van onze Heerjansdamse Voetbalschool.

Duidelijkheid met ‘de kennis van nu’

De recente coronacrisis heeft het seizoen onverwachts doen stilvallen waardoor er, naast het gemis van het meest actuele beeld van spelers en hun ontwikkeling en functioneren, ook sprake is geweest van een afname van het ledenbestand. Deze laatste ontwikkeling baart zorgen en is een van de redenen dat een aantal elftallen, met name in de JO15 leeftijdscategorie, is samengevoegd. Daardoor hebben sommige teams nu een groot aantal spelers, zoals te zien op de gepubliceerde lijst. In het kader van transparantie hebben we ervoor gekozen om het beeld en overzicht, dat wij intern hebben, nu met alle clubgenoten te delen. Het kan echter zijn dat we later deze zomer een beter beeld hebben van hoe de indelingspuzzel in elkaar dient te vallen en dat er dan nog aanpassingen volgen.

Overwegingen keuzes en na de zomer verder optimaliseren

Deze indeling is dus voorlopig. Na de zomer wordt er nogmaals naar gekeken en zo nodig geoptimaliseerd, met inachtneming van de nieuwe inschrijvingen of nog te ontvangen opzeggingen. Er is een kans dat er nog geschoven zal worden in de teams zoals deze hier nu gepubliceerd staan. Met name bij de JO17-1, JO15-1 en de JO15-2 is het, met het huidige overzicht van de ledenbestand en met de kennis van nu, nog niet gelukt om een volledige indeling te maken. Ook bij 17-1 worden op het moment van het ter perse gaan van deze lijst, nog gesprekken gevoerd over de bezetting van de keepersplek. Naar alle waarschijnlijkheid wordt hierover op korte termijn alsnog een besluit genomen. Hier kiezen wij voor zorgvuldigheid boven snelheid. Bij de optimalisatie van de teamindeling kijken wij zoveel mogelijk kijken naar het criterium van zo min mogelijk reserves en/of zoveel mogelijk speeltijd. Uiteraard binnen de randvoorwaarden en beperkingen waarmee we te maken hebben.

Oproep aanmelding trainers/coaches

Ook is door het afnemend ledenbestand in de jeugd het aantal vrijwilligers beperkter waardoor voor een aantal teams de bezetting van staf (trainers/coach) nog niet geheel rond is. Waar mogelijk zijn de trainers ook vermeld in het schema. De doelstelling is om minimaal 2 trainers op een team te hebben. Wij zouden het zeer op prijs stellen als er aanmeldingen komen voor de vacature van trainers/coaches. Concreet de vraag: wie van de ouders, supporters, betrokkenen en/of bekenden is bereid en beschikbaar om onze vrijwilligersorganisatie daadwerkelijk te komen helpen en de schouders in de rol van trainer/coach eronder te zetten? Ofwel, we doen een appèl op een ieder die begrijpt dat een vrijwilligersorganisatie alleen goed kan functioneren en bemenst is, als we voldoende vrijwilligers hebben. Dus: help het team van je zoon of dochter en help daarmee de club!

Punten van aandacht

1. We kunnen beperkt en binnen de huidige coronaprotocollen doortrainen tot aan de zomervakantie, met de nieuwe teams. Een zomerschema wordt binnenkort bekend gemaakt na een inventarisatie die binnenkort volgt.
  2. Staat je naam helemaal niet op de lijst, geef dit dan zo snel mogelijk door .

Meer lezen over onze jeugdopleiding en beleid TZ?

Meer lezen over onze visie en doelen in de jeugdopleiding? Over onze aanpak als Heerjansdamse Voetbalschool? En hoe we met de afdeling Technische Zaken volop bezig zijn met het faciliteren van onze broedplaats van talentontwikkeling? En welke innovaties en activiteiten we initiëren? Zie ook dit recente portretinterview:

Tot slot nog een bericht voor trainers/coaches:
Noteer in je agenda: woensdagavond 2 september Train de trainer bijeenkomst op de Molenwei

Workshop 1. 19.30 uur-20.30 uur Werken met VTON op het veld

Interactieve VTON-presentatie door oud-topvoetballer Geert-Arend Roorda. Uitleg en tips hoe trainers in de jeugd praktisch training kunnen geven.  VTON is een digitale app waarin panklare oefenstof staat gerangschikt in een doorlopende leerlijn voor elke leeftijdscategorie van JO7 t/m JO19. Ook de belangstellende die helemaal geen voetbal- of trainerservaring heeft, kan met deze app en aanpak trainingen verzorgen.

Workshop 2. 20.45-22.00 uur Jonathan Jonk aan het woord

Presentatie door Jonathan Jonk, onze nieuwe hoofdtrainer van Heerjansdam 1. Over zijn visie, werkwijze, ideeën over spelprincipes en oefenstof en uitleg van beoogde speelwijze van, waar mogelijk, aanvallend, attractief en aantrekkelijk voetbal.

Uitgaande dat we deze bijeenkomst uiteraard coronaproof en binnen de RIVM-richtlijnen kunnen aanbieden.

Namens bestuur, alle coördinatoren en trainers van vv Heerjansdam, wensen wij jullie allemaal een fijne vakantie, tot volgend seizoen en blijf gezond!

Met hartelijke Voetbalgroet,

Edwin Ledderhof

Viktor Steijger

Bestuursleden Techniche Zaken

vv Heerjansdam. De Ambitieuze familieclub!

Jeugd_indeling_Seizoen_2020-2021.pdf

Statuut_Heerjansdamse_Voetbalschool_2020_Versie_4.0.pdf