1945 - 1970: van weiland tot sportpark

15 juni 2020 10:00

Het is Jan van Dalen wederom gelukt om een geweldige compilatie te maken van onze club. Deze keer over de beginjaren van de vereniging, namelijk 1945-1970. Leuke foto's en nog leukere anekdotes maken deze compilatie zeer de moeite waard om te bekijken.

De officiële oprichtingsdatum is 13 juni 1945. Ongelofelijk eigenlijk, zo kort na de oorlog. Er was geen veld, geen clubhuis, geen materialen en geen cent te makken. Onder aanvoering van C. van der Schoor (korte tijd voorzitter),  D.J.Noordzij, J.Mooy, I. van Driel, Meeuw Gouman gingen de  enthousiaste vrijwilligers aan de slag. Het oog viel op een weiland in het centrum.

De eigenaren, de gebroeders Lagendijk, waren bereid het beoogde stuk weiland te verhuren maar wel onder twee voorwaarden. De club zelf moest het veld bespeelbaar maken én de grazende koeien mochten alleen tijdens wedstrijden van het speelveld worden verwijderd en achter prikkeldraad worden geparkeerd. Een bijkomend probleem was de wekelijkse productie vlaaien, die verwijderd moesten worden. Een steeds terugkerend onsmakelijk karwei.

Lees snel verder; Het_begin.pdf