Heerjansdam weer gelijk 1-1, wat niet de eindstand is.

23 maart 2022 15:15

VV Heerjansdam bestaat bijna 77 jaar en dinsdagavond beleefde de club een primeur.

Fidus Cup.
Heerjansdam weer gelijk, maar 1-1 is niet de eindstand.

VV Heerjansdam bestaat bijna 77 jaar en dinsdagavond beleefde de club een primeur: een lichtwedstrijd op eigen complex. Het was een wedstrijd voor de VR-Fidus Cup (3e ronde) en was de eerste wedstrijd op het verlichtte kunstgrasveld (veld 2) tegen sv Poortugaal (hoofdklasse) en ‘eindigde’ in 1-1. Maar dat werd niet de eindstand. Wat was het geval? Tijdens de rust waren 4 lichtmasten uitgevallen en na overleg en ‘uitproberen’ of het volledige licht weer aan zou gaan, lukte dat echter niet. Dus werd de wedstrijd gestaakt.

Dat paste eigenlijk wel in het beeld van het tijdrovende kunstgrasveldproject. Ruim twee jaar geleden kwam er groen licht van de gemeente voor de aanleg van een kunstgrasveld. Vanwege te hoog opgelopen kosten tijdens de voorbereidingen is het project tussentijds on hold gezet. Na een pleidooi van voorzitter Peter van der Linden tijdens een gemeenteraadsvergadering namens de Zwijndrechtse voetbalclubs is er aanvullend budget verstrekt en kon de aanleg van het kunstgrasveld alsnog worden gerealiseerd. Eind 2021 zou het kunstgrasveld klaar zijn echter door o.a. de slechte weersomstandigheden is er flinke vertraging opgelopen en kreeg het kunstgrasveld nu dan eindelijk zijn vuurdoop.

Heerjansdam startte goed tegen Poortugaal en de gevaarlijkste momenten kwamen van Mathijn Valster. In de 9e minuut dwong hij de doelman van de gasten tot een goede redding en uit de daarop volgende hoekschop kopte hij tot twee keer toe tegen de lat. In de 18e minuut schoot Mathijn Valster rakelings naast het doel, na een goede pass van Shedwin Martina. Daarna voerde Poortugaal het tempo en de druk wat op en scoorde Niels Versteeg (28e minuut) 0-1, op het randje van buitenspel. Net voor de rust pakte Heerjansdam de draad weer op, met als gevolg een fraaie gelijkmaker. Soufiane Erriani bereikte met een schitterende voorzet Mathijn Valster bij de tweede paal en kopte vervolgens raak: 1-1. En daar bleef het dus bij, want na de rust werd er niet meer afgetrapt.