Voetballend Nepal

27 februari 2015 15:30

25 monniken in een Heerjansdam tenue in een afgelegen dorpje nabij Kathmandu, Nepal zijn trots op het volledige tenue dat vv Heerjansdam beschikbaar stelde.

Dit nieuwsbericht is ingezonden door Myrthe Muller (oud kantinehulp, zus van Yael en Levi).

Voor zo’n 4 maanden ben ik afgereisd naar Nepal, om daar in een boeddhistisch klooster vrijwilligerswerk te doen. Hier heb ik lesgegeven aan monnikjes in de leeftijd van 9 tot 18 jaar. Het lesgeven in Engels stond hierbij centraal.

Alle monniken zijn zwaar in de (Boeddhistische)leer en zijn al vanaf 05.00u in de weer met de ochtendpuja (aanbidding/ bidden/ mediteren), krijgen Tibetaanse les (zowel schrijven als spreken), Nepalese les, hebben nog een middag- en avondpuja en tot voor kort kregen zij dan ook nog Engelse les.

Vier klassen gaf ik les, waarbij ik, voornamelijk in het begin, moeite had met iedereen uit elkaar houden; iedereen is kaalgeschoren en heeft een rood gewaad aan. Echter waren ze allemaal vrij serieus en waren zij erg gebrand op het aanleren van nieuwe kennis.

Maar, na 4 dagen zwoegen was het dan eindelijk de-mooiste-dag-van-de-week: ‘Vrijdag-Voetbaldag’. Van alle hoeken en gaten kwamen monniken de berg op- en af gehold. In heuse tenues, sommigen mét broekje, anderen met opgerolde rokken als een luier. Nadat ik elke vrijdag terugkeerde naar Kathmandu (het klooster lag in een nabijgelegen dorpje) en mijn broertjes Yael en Levi Muller en moeder Simone Kok vol trots vertelde over mijn week, en dan voornamelijk de vrijdag-voetbaldag, moest ik er altijd honend aan toevoegen dat niet alle monniken een voetbaltenue hadden en ik dat zo sneu vond.

Omdat mijn moeder langs kwam in Nepal, bracht haar dat op een idee: ze heeft Heerjansdamtenues meegenomen voor de monniken in Sankhu! Dus nu voetballen er maar liefst 25 monniken in een Heerjansdamtenue in een afgelegen dorpje nabij Kathmandu, Nepal! Die apetrots zijn op hun volledige tenue (beetje jammer van die knollen in die sokken) en hier nu elke vrijdag-voetbaldag de berg naar beneden denderen om een lekker potje te voetballen.

Dus VVV Heerjansdam, en dan bovenal Ron van Gameren en Kees de Valk; hartstikke bedankt! Jullie hebben 25 monniken héél erg gelukkig gemaakt! En het staat ze véél beter dan de dammers ;)!

Groetjes,

Myrthe