Nieuw Lekkerland JO10-1 - Heerjansdam JO10-1 5-3

Nieuw Lekkerland JO10-1

Heerjansdam JO10-1

6 oktober 2018 9:30

Zaterdag 6 oktober 09:30 uur staat er een wedstrijd op het programma in Nieuw Lekkerland. Een vrij nieuw sportcomplex, dus ook een mooi kunstgrasveld is aanwezig. Op veld 1 spelen wij deze ochtend. Na de nodige vertraging door een afgesloten op/afrit en ondanks zoekwerk navigatiesystemen zijn we compleet. We gaan het veld op voor de warming up, een mooi strak kunstgrasveld, top!  De warming verloopt goed en iedereen heeft zin in een partijtje voetbal.

We gaan beginnen, er wordt goed gevoetbald en het spel gaat over en weer. De spelers van Nieuw-Lekkerland zijn ook goed wakker. Na een mooie aanval van Heerjansdam waarin goed word gecombineerd maakt Daan 0-1. Maar zoals gezegd gaat het gelijk op, een snelle aanval van de tegenstander wordt gestopt door Alyssa, gevolgd door een aanval van ons. Daan naar Jayden naar Jesse die de bal maar net overschiet.

We moeten heel snel omschakelen om de volgende gevaarlijke situatie te blokken. Dit lukt maar half en de bal komt voor de voeten van de tegenstander, gevolg een hard schot op ons doel maar Luuk weet de bal uit het doel te tikken.

Het lijkt er op dat Nieuw-Lekkerland sterker wordt en meer ruimte krijgt, maar ook steeds meer onnodige overtredingen gaat maken en met fysiek spel onze spelers uit hun concentratie willen halen. En dat lukt ze….mede doordat de spelbegeleider het allemaal wel prima vindt gaan. Gevolg tegendoelpunt 1-1 en net voor de time-out zelfs 2-1.

We gaan er weer voor en spelen goed samen en krijgen een aantal kansen, Wessel die net overschietLucian net naast het doel, en Alyssa een goed schot geblokt door de keeper. Verdedigend pakken we het ook weer goed op. Daan, Alyssa en Lucian stoppen bijna elke aanval van de tegenstander en niet te vergeten dat onze keeper Luuk heel strak staat te keepen. Na een mooi schot van Daan komt de stand gelukkig weer op 2-2. Nieuw-Lekkerland geeft niet op en gaan nog meer druk zetten en ondanks de inzet van onze spelers gaan we met een ruststand van 4-2 de kleedkamer in.

Daar drinken we wat en bespreken een aantal zaken met elkaar. We komen tot de conclusie dat een aantal beslissingen van de spelbegeleider betreft  spelhervattingen niet helemaal eerlijk gaan.

Daarnaast is er iets met de bal aan de hand volgens onze spelers. (deze blijkt inderdaad te groot en te zwaar te zijn, niet volgens KNVB regels dus).

De 2e helft starten we met goed voetbal, combinaties tussen Jayden, Wessel, Julian en Jesse. Ze gaan soepel waardoor bij een aanval Julian net naast het doel weet te schieten. Ondanks ons aanvallende spel, waardoor we ook iets meer ruimte achterin aan de tegenstander geven, weet Nieuw-Lekkerland met een mooie tegenaanval de 5-2 op het scorebord te zetten. Nog meer tegenslag als Jayden keihard de bal in zijn gezicht krijgt en naar de kant moet. Gelukkig valt de schade mee en kan hij kort daarna het spel weer hervatten. Onze spelers blijven met 100 % inzet voetballen en gaan voor elke bal .Na een fraaie hoekschop van Daan staat het dan 5-3 voor de time-out.

Na de hervatting begint de tegenstander weer met een aantal overtredingen die door de spelbegeleider net weer even niet gezien worden, te gek voor woorden!! Als gevolg hiervan is ons team behoorlijk van slag en zakt het spel in elkaar als een kaartenhuis. Er volgen nog een paar aanvallen van Nieuw-Lekkerland maar Luuk zorgt er voor dat de eindstand 5-3 blijft.

Kleine aanvulling “Dag van de scheidsrechter”.

Scheidsrechter, in ons geval spelbegeleider die tevens de coaching en de wissels deed. Erg druk was met zijn mobiele telefoon en daarbij ook de wedstrijd moest begeleiden.

Ik weet ook best dat je het niet snel goed doet voor iedereen maar als je een wedstrijd moet begeleiden maar moet er wel duidelijkheid zijn en moet het vooral eerlijk gaan. Anders gaat de lol er voor de kinderen heel erg snel af. Een aantal dingen vielen ons (de trainers) de kinderen en de omstanders op.

Met een verkeerde bal gaan voetballen (te groot en te zwaar), aangegeven door de coach van Heerjansdam dat het niet volgens de regels van de KNVB gaat wordt afgedaan met de woorden:        Deze gebruiken we altijd hier, dus????)

Bij de onnodige overtredingen die vaak niet eens de intentie hadden om de bal te spelen maar puur op de man, werden door hem afgedaan met de woorden “O dat zag ik niet, kijk net op mijn telefoon”.

Dit geldt ook voor de onduidelijkheid bij spelhervattingen.

Maar het kan nog gekker, na het attenderen van een van de coaches van Heerjansdam dat het om een achterbal ging (ook aangegeven door onze spelers die er vlakbij stonden) en geen situatie was waarin doorgespeeld mocht worden met als gevolg een tegendoelpunt. De spelbegeleider de coach van Heerjansdam vervolgens luid en duidelijk kenbaar maakt dat hij en niet de coach van Heerjansdam de spelbegeleider is.

Alles bij elkaar heeft de spelbegeleider op deze mooie zaterdagmorgen bij de meeste kinderen van ons team de zin om te voetballen weggenomen en dat mag en kan niet de bedoeling zijn. Met als absoluut dieptepunt dat hij na een woordenwisseling de woorden uitsprak: “maar WIJ hebben gewonnen”.

Moet ik ook nog vermelden dat bij het handen schudden na de wedstrijd wat gebruikelijk is wij ook een fout hebben gemaakt door niet netjes op een rij te gaan staan, hebben wij niet goed gedaan en dat praat ik ook niet goed. Ik denk dat de spelers van JO10-1 er na zo’n onsportieve wedstrijd helemaal klaar mee waren.

Nogmaals we snappen dat de rol van spelbegeleider niet makkelijk is maar wat we zaterdag hebben gezien toont aan dat er veel ruimte is voor verbetering bij deze spelbegeleider.

(Hij was zich waarschijnlijk niet bewust van het feit dat het de dag van de spelgeleider was??).

Ik kijk uit naar de volgende wedstrijd,

Groet George.