Heerjansdam kan feestje FC Axel niet verstoren.

FC Axel 1

Mannen, 1, Groep 1 08

20 december 2014 14:30

Collé, R.J.

Heerjansdam kan feestje FC Axel niet verstoren.

Je bent een goed presterende club in de 3e klasse uit Zeeland, FC Axel. Een ongeslagen 3e klasser, met 13 wedstrijden en 39 punten, koploper met 9 punten los en 54 keer gescoord. Dan ben je aan een heel goed seizoen bezig. Dan Heerjansdam, moeizaam presterend in de 1e klasse. En hoewel het niet mag gebeuren, gebeurde het zaterdag op de Molenwei toch, in deze KNVB-districtsbekerwedstrijd. FC Axel won verdiend met 0-3.

Gesteund door twee bussen met supporters werd er na afloop en prima en uitbundig feestje gevierd, op het veld en in de kantine. Het eerste kansje was nog wel voor Heerjansdam. Denzel dos Santos schoot uit een lastige hoek, hard voorlangs het doel van keeper Michaël Schaep. En dat was het voorlopig wel voor de thuisclub.

De gasten waren veel gevaarlijker, door vroeg te storen, opjagen en druk te zetten op de groen-zwarten. Bovendien werden ook veel meer duels gewonnen. Kortom, de beleving bij FC Axel was veel groter. In eerste instantie redde keeper Tonny Elzerman nog bij inzetten van o.a. Bart Rijckaert, hij werd echter in de 25e minuut geklopt door de lastige, snelle spits Urmeleon Maris, die na goed doorzetten de bal in het doel frommelde: 0-1. Tien minuten later scoorde Marco Plasschaert 0-2, na een snelle counter, tegen een (zeker voor de rust) onmachtig Heerjansdam.

Toen vijf minuten na de rust Mike Sloof tegen zijn tweede gele kaart (dus rood) op liep, was het wel duidelijk dat de volgende ronde niet gehaald zou worden. Merkwaardig genoeg kreeg Heerjansdam daarna wat meer controle over de wedstrijd, zonder echt veel kansen. Thomas Oomsen schoot een vrije trap rakelings naast en Gert Jan Plaizier kopte net naast het doel, na een vrije trap van Bryan Pereira.

FC Axel was veel doeltreffender en Martis onderstreepte dat door 0-3 te scoren (de spits scoorde in de competitie ook al 14 keer) Heerjansdam had een lesje in effectiviteit, strijd en beleving gekregen van een ‘prima stel Zeeuwen’.

Het is niet te hopen dat Heerjansdam volgend seizoen FC Axel in de competitie tegenkomt. Want de kans is heel groot dat die ploeg kampioen wordt (en naar de 2e klasse gaat) en de Dammers moeten er in de tweede competitiehelft heel hard aan trekken om in de 1e klasse te blijven.

Scheidsrechter Collé gaf Sloof (Heerjansdam) in de 50e minuut zijn 2e gele kaart (rood) Scoreverloop: 0-1 (25) Martis,  0-2 ( 36) Plaschaert,  0-3 (70) Martis.