Aandachtspunten Vrijwilligersbeleid & Teamdiensten

2 februari 2024 13:00

Onze voetbalvereniging houden wij met zijn allen draaiende! Vrijwilligers zijn hierin een onmisbaar onderdeel; wij zijn immers een club VOOR en DOOR leden.

Het Dagelijks Bestuur van vv Heerjansdam heeft een evaluatie gehad samen met vrijwilliger en kantineplanner Frans de Jong, die verantwoordelijk is voor de indeling en planning van de keukendiensten.

Ogenschijnlijk is de keukenbezetting in het najaar 2023 goed verlopen, maar er zijn toch wel een aantal aandachtspunten die we graag met jullie willen delen:

KEUKENBEZETTING

• Regelmatig ontvangen we mails van ingeroosterde teamleden/ouders die om uiteenlopende redenen niet aanwezig kunnen zijn bij de teamdienst en via de groepsapp geen vervanging kunnen vinden. De vrijwilligerscommissie heeft geen andere mensen om in te kunnen zetten, dus blijft het noodzakelijk dat ingeroosterde leden bij verhindering zelf voor vervanging zorgen.

• Volgens het vrijwilligersbeleid zijn enkel vaste trainers/leiders van teams vrijgesteld van keukenteamdiensten. Hoewel wij het enorm waarderen dat ouders van leden af en toe trainingen waarnemen, deelnemen aan het pupillenkamp, teams sponseren of bij inschrijving als nieuw lid een voorkeur hebben opgeven voor vrijwilligerswerk, valt dit niet onder vrijstelling keukenteamdiensten.

• We streven ernaar om de ingeroosterde teamleden 3 weken van te voren te informeren zodat men evt. de tijd heeft om tijdens trainingen en wedstrijden de overige teamleden/ouders persoonlijk te benaderen om een dienst over te nemen. Mensen moeten moeite doen om vervanging te vinden! Het is een teamverantwoordelijkheid van het ingeroosterde team om voor voldoende bezetting te zorgen.
  • Ruilen met een teamlid uit een andere shift/ander team is ook een optie. Het meest actuele rooster kun je vinden op onze website, rubriek teamdiensten. deze link
  • We proberen teams, jonger dan JO17/MO17, in te roosteren als ze zelf spelen. Het is helaas niet altijd mogelijk om alle teams (jonger dan JO17/MO17) tijdens de thuiswedstrijden in te roosteren en er zullen dan ook soms teams na een thuiswedstrijd worden ingepland.
  • Indien een team niet voor voldoende bezetting kan zorgen dan zal in overleg met de vaste kracht het productaanbod in de keuken moeten worden beperkt. In dit geval zal de v.v. Heerjansdam de supporters, gasten, leden en spelers/speelsters niet de gastvrijheid kunnen bieden die van onze club mag worden verwacht.
  • Vanwege een tekort aan vaste krachten zou het welkom zijn indien er binnen een team een ouder/teamlid “vaste kracht” wil worden om te kunnen worden ingeschakeld bij inroostering van het eigen team. Informatie hierover kan worden opgevraagd via e-mailadres: [email protected] à Aanmelden via dit adres kan natuurlijk ook.
  • Teamdiensten worden niet ingepland op door de K.N.V.B. vrijgehouden zaterdagen zoals in vakanties, bij inhaal/bekerwedstrijden en waarop men eventueel vriendschappelijke wedstrijden wil organiseren. Bij wedstrijden op deze dagen zal in de kantine hulp nodig zijn van de desbetreffende spelende teams om voor koffie, thee e.d. te zorgen. Dat moet zelf georganiseerd worden in overleg met de Vrijwilligerscommissie vv Heerjansdam ([email protected]) en/of via Karin de Vries.

AANDACHTSPUNTEN TEAMLEIDERS/TRAINERS (VOORJAARS)COMPETITIE 2024

• De teamleiders worden verzocht bij thuiswedstrijden als gastheer/vrouw het eigen team en dat van de tegenstander in de rust van limonade te voorzien.  Er zijn helaas teams die dit verzuimen. De limonade met bekers kunnen worden opgehaald in de keuken bij de kleedkamers waar het klaar staat.
  • Bij vriendschappelijke- en avondwedstrijden worden de leiders verzocht de limonade met bekers voor de wedstrijd zelf klaar te zetten. Instructies hiervoor hangen op de muur. Siroop staat in koelkast en bekers in de kastjes boven de aanrecht.
  • Indien teams vriendschappelijk willen voetballen dan zal dit tijdig, minimaal 1 week van tevoren, moeten worden aangevraagd bij Ricardo de Vries. Ricardo is telefonisch te bereiken op het volgende nummer 06-13840893 en via het volgende e-mail adres: [email protected]
  • Scheidsrechters voor vriendschappelijke wedstrijden kan men zelf regelen, maar dan wel ook in overleg met de scheidsrechterscommissie.
  • Indien teams willen trainen in de zaal bij slechte weersomstandigheden en/of veldomstandigheden neem dan contact op met Tim Hulsman, te bereiken op het volgende nummer: 06-83084902.
  • Verzoek aan de leiders/trainers om wijzigingen in het team (nieuwe of gestopte spelers/speelsters) tijdig door te geven aan [email protected]
  • zodat hiermee ook rekening kan worden gehouden bij inroosteren van teamdiensten. (Leden die stoppen moeten dit zelf ook doorgeven aan de ledenadministratie via e-mail adres: [email protected]
  • Door het fase voetbal bij onderbouw en bovenbouw zijn er mogelijk meerdere kampioenschappen per fase die de teams in de kantine willen/kunnen vieren. Teams kunnen hiervoor een patatje, bittergarnituur en limonade krijgen in de kantine!!
  • Verantwoordelijkheid voor het organiseren/ondersteunen van deze Kampioensactiviteit ligt bij de leider/trainer van het team dat kampioen is geworden in samenspraak met leden van de vrijwilligerscommissie en vaste kracht van de keuken.
  • Teams die kampioen zijn geworden in de diverse fases bij onder- en bovenbouw en seniorenteams worden aan het einde van het seizoen uitgenodigd door het bestuur om op het Kampioenen Bal te verschijnen en hun welverdiende kampioen schaal per team te mogen ontvangen. Tevens is het ook leuk om hierbij ouders en grootouders uit te nodigen om deze huldigingen mee te kunnen maken.

• Ter informatie: het Kampioenen Bal vindt dit seizoen plaats op zaterdag 15 juni 2024 a.s. tijdens ons Heerjansdam Live feest.

Lees meer over:
kantine teamdiensten vrijwilligers vrijwilligersbeleid