Proces indelingen seizoen 2023-2024: algemeen

21 mei 2023 19:30

Langs deze weg willen we alle spelers, ouders en verzorgers en andere geïnteresseerden informeren over het nu ingezette indelingsproces binnen onze vereniging en de aankomende seizoenstart.

Zoals jaarlijks vindt dat ook nu plaats met als doel voor het nieuwe seizoen volwaardige elftallen samen te stellen met een passende trainersstaf. Dit bericht is bedoeld om de werkwijze van dit indelingsproces toe te lichten aan betrokkenen.

Werkwijze

Het indelingsproces is een samenspel van trainers, coördinatoren en het bestuur van onze vereniging waarbij in een periode van circa twee maanden op basis van het bestaande ledenbestand en actuele inzichten over de teambezetting voor het nieuwe seizoen teams worden samengesteld. De uitvoering en aansturing van het proces ligt bij de coördinatoren boven-, midden- en onderbouw in samenspraak met de ledenadministrateur en het bestuurslid voetbaltechnische zaken.

Het proces start met het beschikbaar stellen van de actuele ledenlijsten aan de trainers en coördinatoren die de voorbesprekingen doen. Hierbij wordt beoordeeld of teams intact kunnen blijven of dat er doorgeschoven wordt naar een opvolgende leeftijdscategorie. Ook wordt voor individuele gevallen bepaald of de beoogde teamsamenstelling aanpassing behoeft gelet op het spelniveau van spelers en wordt gekeken naar versterking van teams of het doorschuiven van spelers die daaraan toe zijn. De conceptindeling die als zodanig ontstaat wordt op het hogere niveau club-breed besproken waarbij voor probleemsituaties op team- en spelersniveau oplossingen worden bedacht.

Na het bekend worden van deze definitieve conceptindeling wordt deze op de website van club bekend gemaakt met daarbij de beoogde trainersstaf en eventuele vacatures. Er is daarbij sprake van een voorlopige indeling omdat de ervaring leert dat de situatie in de zomerperiode door afschrijving van leden of nieuwe aanmeldingen kan wijzigen. De indeling is regulier definitief bij het ingaan van de bekercompetitie in september. De voorlopige indeling zal uiterlijk per 1 juli 2023 op de website worden geplaatst.

Competitiebeleid KNVB

De club dient per 20 juni de KNVB te informeren over de in te schrijven teams zodat competities kunnen worden samengesteld. Klasseindeling was voorheen naar eigen wens of inzicht aan te vragen maar dat is sinds 2021 voor de bovenbouw niet langer het geval; indelingen per klasse worden door de KNVB zelfstandig doorgevoerd. Dit wordt de teamindex genoemd. De seizoenen worden door de KNVB in drie fasen ingedeeld. Ten eerste is sprake van een bekercompetitie in de maand september waarna een tweetal competitieperiodes voor en na de jaarwisseling worden verspeeld. Gelijkwaardige competities is voor de KNVB het uitgangspunt zodat de motivatie en het spelplezier voorop blijven staan.

Huidige situatie VV Heerjansdam teamindeling midden-/bovenbouw

Al enige jaren wordt onze vereniging geconfronteerd met een relatief fors verloop van spelers in de middenleeftijd (13 tot en met 16 jaar) waardoor het formeren van elftallen in deze leeftijdscategorie steeds problematischer wordt. Het feit dat onze verenging al enige jaren slechts een elftal per leeftijdscategorie vanaf 15/16-jarige leeftijd op de been kan brengen, is een punt van zorg voor zowel het bestuur als de coördinatoren. In de onderbouw doet zich dit fenomeen minder voor maar dit feit maakt wel dat het indelen voor deze categorie voor dit jaar lastig zal zijn.

Wij vragen om uw begrip maar tegelijkertijd zijn suggesties op dit punt welkom. Ook voor andere zaken die het indelen van teams aangaan wordt uw bijdrage gewaardeerd omdat de staf niet van alle zaken op de hoogte kan zijn. Laat u daarom horen als u iets wilt inbrengen of aandragen.

Kick-off onderbouw

Tenslotte zal er voor de onderbouw voor komend seizoen op zaterdag 26 augustus 2023 een kick-off voor het nieuwe seizoen worden georganiseerd waarbij alle spelers, ouders en trainers worden uitgenodigd. Teams zullen daarbij worden samengebracht waarna de trainersstaf de afspraken voor komend seizoen bekend kan maken zodat we gezamenlijk een goede start maken. Nadere informatie zal volgen.

Samenvattend

• Proces indelingen seizoen 2023-2024: mei-juni 2023.
  • Indeling voorlopig: publicatie per 1 juli 2023.
  • Indeling definitief: per medio september 2023.
  • Kick-off Onderbouw: zaterdag 26 augustus 2023.

Voor vragen of opmerkingen, graag uw reactie.

Namens de coördinatoren en het bestuur,

Frank van der Noll, bestuurslid voetbaltechnische zaken (06-2328 9896).

Lees meer over:
indelingen jeugd jeugdafdeling technische zaken